Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

In de Bijbel zegt Jezus letterlijk dat deze generatie het einde der tijden nog meemaakt. Maar die generatie is al 2000 jaar geleden gestorven en er is al die tijd nog niets gebeurd. Hoe kan Jezus Zich hierin vergist hebben?

Antwoord

Je doelt naar ik aanneem vooral op Mattheüs 24:34. "Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn". Vat je “dit geslacht” op als “de tijdgenoten van Jezus”, dan zou Jezus Zich inderdaad vergist hebben(...). Maar heeft “dit geslacht” niet juist betrekking op de mensen algemeen, waar dan ook en wanneer dan ook, in het einde der tijden, het laatste der dagen?! En daarvan is sprake vanaf Jezus opvaren ten hemel! De tijd van verwachting van Jezus wederkomst op de wolken van de hemel. In het laatste der dagen (van hen toen en van ons nu) spreekt de Heere: "Doch van die dag en die ure weet niemand, ook niet de engelen der hemelen, dan Mijn Vader alleen". Het gaat niet om het tijdstip waarop, maar om de vaste zekerheid dát! Het gaat over de dingen die vaste zekerheid hebben en volkomen vervulling vinden in het laatste der dagen. En vooral dat jij toebereid zult zijn om je Koning te ontmoeten! Lees ook eens 2 Petrus 3:8 en 9. En verwonder je!

Kand. G. A. van Ginkel