Het eigene van de Gereformeerde Gemeenten

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Vraag aan een Ger. Gem.-predikant. De laatste tijd vraag ik me af wat men bedoeld met: “Het eigene van de Gereformeerde Gemeenten”. Af en toe kom ik in een HHK-dienst en dan vraag ik me af wat voor 'eigens' er dan in de ogen van Gereformeerde Gemeenten gemist wordt in die prediking. (Ik ben zelf  lid van de Gereformeerde Gemeenten.)

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Indien u zelf lid bent van de Gereformeerde Gemeenten moet u weten wat bedoeld wordt met het "eigene" van de Gereformeerde Gemeenten. Maar goed, ik wil mijn licht er wel over laten schijnen. Met het "eigene" bedoelt men wat typerend is voor de Gereformeerde Gemeenten en wat hen van andere kerkformaties onderscheidt. Bedoeld is dan niet alleen het theologisch eigene, zoals neergelegd in de besluiten van 1931. Ook is niet in de eerste plaats een bepaalde levensstijl bedoeld. Met "eigene" is vooral het bevindelijk gedeelte van de godsdienst bedoeld. Het gaat dan om bepaalde ervaringen die de christen op de weg naar de hemel ervaart. Je kunt denken aan het plaatsmakend werk voor Christus; de openbaring van Christus aan de ziel; het met een geopenbaarde Jezus nog verloren gaan; de eer van God liefhebben boven de eigen zaligheid; de vierschaarervaring; teruggebracht worden tot Gods vaderhart; verzoend worden met een Drieënig God; Goede Vrijdag, Pasen, Hemelvaart en Pinksteren beleven, enz.

Sommige van deze zaken zijn niet met de Schrift te verdedigen. Er zijn ook elementen in, die bijbels zijn en voor een deel te maken hebben met de bevinding der heiligen. Wanneer je meer wil weten over al deze ervaringen, zou je het boek van ds. Moerkerken "Pniël" moeten lezen. Hij heeft al die bevindelijke gangen, die volgens hem eigen zijn aan de bevindelijke leer van de Gereformeerde Gemeenten in kaart gebracht.

"Het "eigene" zegt meer over een specifiek kerkverband of een groep mensen. Het "eigene" van een kerk van gereformeerde belijdenis moet eigenlijk de Schrift en de Gereformeerde Belijdenis zijn. Daar moet je een kerk op beoordelen".

Ds. C. Harinck

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Kapelle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

Gereformeerde Gemeenten (GerGem)