Abnormale menstruatie

drs. A. Meijer / 1 reactie

Vraag

Ik heb een vraag over vruchtbaarheid en menstruatie. Sinds mijn twaalfde ben ik ongesteld geworden. Het waren over het algemeen vrij lange menstruaties (twee a drie weken) en ik had er veel last (lichamelijke klachten) van. Toen ik dertien was ben ik hiermee naar de huisarts gegaan. Deze heeft een pil voorgeschreven en deze heb ik dan ook geslikt. Ondanks dat ik de pil slikte, bleef ik menstrueren: de pil was niet sterk genoeg. Er zijn hier door de jaren heen diverse pillen en prikken, staafjes etc. uitgeprobeerd, ook voor langere periode (zo’n zes maanden), maar niets hielp: ik bleef heftig ongesteld. Iedere half uur moest ik mijn maandverband verwisselen en ik werd er op een gegeven moment gewoon echt ziek van. Op mijn zestiende ben ik gestopt met alle pillen, om mijn hormonale huishouding zijn gang te laten gaan en tot rust te laten komen. Dit is toen drie maanden goed gegaan, en daarna begon het drama weer. Ik werd letterlijk maanden (!!!) of zelfs een jaar lang ongesteld, met één of twee dagen een stop, of juist maanden niet ongesteld.

Ik heb onderzoeken gehad in twee verschillende ziekenhuizen (universitair en plaatselijk), maar er kon geen oorzaak gevonden worden. Wel zeiden ze dat ik geen eisprong had. Ze zeiden dat ik na het puberen wel weer een normale menstruatie zou krijgen en dat het goed komt. Sinds mijn zestiende slik of spuit ik geen pillen meer en doe ik er niets aan. De menstruatie heeft pieken en dalen. Momenteel ben ik bijna 21 en al sinds juli 2015 niet meer ongesteld geweest. Ik meet iedere dag mijn ovulatie, maar deze is tot op heden negatief.

Nu komt de vraag... Wat moet ik hiermee doen? Ik word gek van al die ongeregeldheden, heb vreselijke stemmingswisselingen, heb soms echte klachten die je bij een menstruatie ook zou hebben, namelijk buikpijn, hoofdpijn, rugpijn etc. maar er is geen ovulatie en menstruatie! Wie kan me helpen? Of stel ik me nu aan en gebeurt dit vaker en moet ik het maar op zijn beloop laten?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Het lijkt mij erg zwaar voor jou als ik lees hoeveel last jij van de menstruatie hebt! Ik kan me goed voorstellen dat je hier wanhopig van kan worden. En om dan maar met het antwoord op jouw laatste vraag te beginnen: natuurlijk stel jij je niet aan! Het is niet iets wat niet vaak voorkomt. Mede daarom is het voor mij lastig in te schatten wat je nog zou kunnen doen. Ik zou dit echt met jouw eigen huisarts of specialist bespreken. Die weten de noodzakelijke details. Een eventuele behandeling hangt ook af van jouw persoonlijke situatie en wensen (denk o.a. aan een kinderwens in de toekomst).

Sterkte met alles!

Vriendelijke groet,
A. Meijer

drs. A. Meijer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ouderkerk aan de Amstel
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

menstruatie
1 reactie
M71
In het VUMC is er een mesnstruatiestoornissen spreekuur, voor mensen met abnormaal bloedverlies tijdens de menstruatie. Ook is er een specialist gespecialiseerd in secundaire amenorroe: niet menstrueren terwijl je al wel gemenstrueerd hebt. Deze specialist is werkzaam op de poli fertiliteit: voor mensen die kinderwens hebben, maar voor deze klachten is iedereen, met of zonder kinderwens welkom. Ik ben werkzaam op deze poli, je mag me gerust een prive bericht sturen, of mijn mailadres opvragen. Ik wil gerust als je wat meer gegevens over eerdere onderzoeken schrijft, je situatie aan deze gynaecoloog voorleggen met de vraag of hij iets voor je zou kunnen doen. Houd dan wel rekening met een wachttijd van 3 maanden, als je besluit om hier heen te gaan.