Na langdurig overspel weggegaan bij man

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan ds. C. Harinck naar aanleiding van scheiden. Na langdurig overspel ben ik weggegaan bij mijn man, maar ik heb verschrikkelijk veel strijd. Ik ben nog heel jong en het lijkt mij vreselijk om mijn hele leven alleen te moeten blijven. Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat je na overspel mag hertrouwen en lees dit ook in veel boeken, verklaringen e.d. (o.a. n.a.v. Mattheüs 19). Ik denk zelf dat de verlatene degene is die verlaten is anders dan om de hoererij. Toch zijn er mensen die denken dat je in geen enkel geval van scheiding mag hertrouwen. Ik heb het hier heel moeilijk mee, omdat hier blijkbaar heel verschillend over wordt gedacht. Ik wil heel graag doen wat de Heere van mij vraagt en ben bang om het verkeerd te doen. Aan de ene kant heeft het leven weinig waarde voor mij en denk ik als ik maar voor altijd naar Hem mag, aan de andere kant blijft het ook trekken om toch eens een goed huwelijk te mogen krijgen. Ik hoop dat u mij een antwoord kunt geven.

Antwoord

Het probleem met het verstaan van Matth. 19:9 zit in het woord “anders”. Je moet hier denken aan “een andere reden” dan hoererij. Dit heb je misschien reeds gelezen in goede verklaarders. Dan zit je met “die de verlatene trouwt”. Dit is in de eerste plaats iemand, die door haar man verstoten en verlaten is. Maar als zij niet om een goede reden, en de enige goede reden is “om hoererij” verstoten en verlaten is, hoort zij voor God nog bij haar man. Zij moet naar haar man terug. Hij heeft haar ten onrechte verlaten, al bezit ze nu een scheidbrief van haar man waarin staat dat ze vrij is en mag hertrouwen enz. Wanneer je zo iemand trouwt, trouw je iemand die eigenlijk nog bij haar man hoort. Zij is dus niet vrij. Al dachten de Joden er wel zo over. Jezus denkt daar anders over. Je moet tegen die vrouw zeggen: Je moet naar je man terug. Wanneer die man nu hertrouwt, kan zij niet meer terug. Dan mag ze wel hertrouwen. Ingewikkeld, misschien. Maar je moet altijd denken: wanneer is een huwelijk voor God ontbonden? En wanneer kan het niet meer gerepareerd worden?

Het komt er op neer dat er maar twee zaken zijn die een huwelijk voor God ontbinden, te weten de dood en overspel. De gereformeerde vaderen wilden daar ook “kwaadwillige verlating” bijvoegen. Als een man en vrouw wegloopt en alles in de steek laat hoeft de andere ook niet het hele leven ongehuwd te blijven. We denken niet Rooms. Daar is het huwelijk een sacrament dat nooit ontbonden kan worden.

Tot slot: wanneer je van een man gescheiden bent na herhaaldelijk overspel en je getracht hebt alles te doen om het huwelijk te redden, maar er van zijn kant geen verbetering is, heb je recht tot scheiden en tot hertrouwen. De Heere wil niet dat je om zijn zonden je hele leven alleen blijft. Je mag dit aan de Heere voorleggen en vragen iemand op je weg te brengen, die trouw aan je zal zijn.

Gods sterkte toegewenst,

Ds. C. Harinck

Lees meer artikelen over:

hertrouwenoverspel