Eisprong waarnemen

drs. J. de Jongh-van Hoof / 1 reactie

Vraag

Ik heb een vraag betreffende de menstruatiecyclus. Mijn man en ik hebben een kinderwens en houden daarom mijn temperatuur en baarmoederslijmvlies bij. Ik heb nu al een aantal cyclussen geen eisprong waargenomen a.d.h.v. mijn temperatuur. Ik krijg wel rond de 14/15e dag van mijn cyclus een temperatuurstijging, maar de dag daarop zakt deze weer. Hoge en lage temperaturen blijven elkaar afwisselen tot aan de menstruatie. Ik menstrueer wel maandelijks. Mijn huisarts geeft aan dat er in het geval van menstruaties wel uitgegaan wordt van een eisprong. Ik heb hier mijn vraagtekens bij omdat ik geen drie opeenvolgende hogere temperaturen kan waarnemen. Kan het zijn dat ik ondanks mijn schommelende temperatuur toch wel een eisprong heb?

Antwoord

Je huisarts heeft gelijk: meestal is er een eisprong veertien dagen voorafgaand aan de menstruatie... maar dat is helaas niet altijd het geval.

Ik zou je temperatuurcurves meenemen naar je huisarts en kijken of deze ze kan beoordelen. Het is het fijnst wanneer je de temperatuur hebt uitgezet in een curve. Zie voorbeeld:

De temperatuur moet overigens wel voor het opstaan gemeten worden!

Zie ook: https://www.thuisarts.nl/vruchtbaarheidsonderzoek/ik-ben-vrouw-en-overweeg-vruchtbaarheidsonderzoek

José de Jongh-van Hoof

Tags in dit artikel:

menstruatieNFP
1 reactie
Jedidja1
Hebben jullie al de cursus van Sensiplan gevolgd? Zou ik in dit geval zeker sterk aanraden. Het zou goed kunnen dat er nu anders gewoon een meetfout in het spel is.
Succes ermee en hopelijk wordt jullie wachten en hopen snel beloond/bekroond met een zwangerschap!