Waar in de Bijbel staat dat de Heilige Geest God is? Kunnen we de idee van de "G...

P.C.H. Kleinbloesem / Geen reacties

Vraag

Waar in de Bijbel staat dat de Heilige Geest God is? Kunnen we de idee van de "Geest van God/Christus" niet beter vergelijken met de idee van een menselijke geest? (verg. 1 Kor 2: 11, waar ze zelfs naast elkaar staan). Dat betekent m.i. niet dat de Geest een 'kracht' zou zijn, maar is ook iets anders dan dat de Geest een hypostasis zou zijn. De "Geest van God" is simpelweg min of meer analoog aan de "geest van de mens". Pneuma=geest; waarom moet de geest van God als Persoon (wat is dat?) gezien worden? De Geest is iets ván een persoon, maar absoluut niet een apárte persoon.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Op deze vraag zou wel een heel uitvoerig antwoord gegeven kunnen worden. Dat wil ik in dit verband niet doen. Maar als je een heel uitvoerig antwoord wilt hebben, zou ik je een boek kunnen aanbevelen dat juist op deze vragen ingaat. Je kunt me daarover via Refoweb mailen.

Dat in een tekst als 1Kor. 2:11 (“Want wie van de mensen weet, hetgeen des mensen is, dan de geest des  mensen, die in hem is? Alzo weet ook niemand, hetgeen Gods is, dan de  Geest Gods.”) ‘de Geest Gods’ niet (noodzakelijk) verwijst naar de Persoon van de Heilige Geest (want er staat eigenlijk: niemand kent God dan alleen God Zelf - zoals ook jij alleen jouw eigen innerlijk kent) betekent absoluut niet dat er van de Persoon van de Heilige Geest helemaal geen sprake zou zijn.

Maar hier een paar belangrijke Schriftplaatsen waaruit blijkt dat de Heilige Geest een echte Persoon is:

Rom. 8:9: “Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de  Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft,  die komt Hem niet toe.” Ef3:14-16: “Om deze oorzaak buig ik mijn knieën tot den Vader van onzen Heere Jezus  Christus, Uit Welken al het geslacht in de hemelen en op de aarde genoemd wordt, Opdat Hij u geve, naar den rijkdom Zijner heerlijkheid, met kracht  versterkt te worden door Zijn Geest in den inwendigen mens;” De Heilige Geest wordt “de Geest van de Vader” maar ook “de Geest van de Zoon” genoemd (zie ook andere Bijbelteksten). Maar als de Heilige Geest én de Geest van de Vader én de Geest van de Zoon wordt genoemd, kán de Heilige Geest niet hetzelfde zijn als óf de Vader óf de Zoon. En ook niet hetzelfde zijn als óf ‘iets’ van de Vader óf ‘iets’ van de Zoon.

Mat. 28:19: “Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des  Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden  alles, wat Ik u geboden heb.” 2 Kor. 13:14: “De genade van den Heere Jezus Christus, en de liefde van God, en de  gemeenschap des Heiligen Geestes, zij met u allen. Amen.” Hoe kan de Geest hetzelfde zijn als óf de Vader óf de Zoon als er in bepaalde teksten gesproken wordt over én Vader, én Zoon, én Heilige Geest?

Joh.16:13: “Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij  zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken,  maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende  dingen zal Hij u verkondigen.” Het Griekse Woord pneuma is een onzijdig woord. Waarom wordt er over de Heilige Geest telkens (ook andere Schriftplaatsen) als een “Hij” gesproken, en niet als een “het”?

Dat de Heilige Geest een Persoon is blijkt verder uit teksten waar de Heilige Geest hoort, spreekt, overtuigt, leidt, zendt, bidt. Verder heeft de Heilige Geest lief, kan Hij bedroefd worden, enz. Al deze dingen zijn te bewijzen met directe Bijbelteksten.

Ik denk dat het belangrijk is deze fundamentele waarheid te aanvaarden. En dan vooral bedenken wat nu het werk van de Heilige Geest is! Hij doet een mens opnieuw geboren worden; Hij komt wonen in mensen die wedergeboren zijn om onder meer hun voortdurende bron van heiliging te zijn! Ik heb de kracht niet mijn vlees te overwinnen - maar zegt Paulus: de Geest begeert tegen het vlees (Gl5:17). Dat is: de Geest verlangt de overhand te verkrijgen over het vlees. En we weten: de Geest is sterker dan ons vlees! Wat een enorm voorrecht te mogen weten dat Hij, de derde Persoon van de Godheid, in mij woont!

Kand. P. C. H. Kleinbloesem