Institutie van Calvijn

Ds. M. Baan / Geen reacties

Vraag

Welke gedeelten/hoofdstukken in de Institutie van Calvijn gaan over de vrijheid van godsdienst?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De vrijheid van godsdienst. Daar gaat deze vraag over. Wat Calvijn daarover geschreven heeft? Niets! Waarom niet? Kende men in die tijd dit woord dan niet? Nee! Hoe omschreef men de vrijheid van godsdienst in die dagen dan? Die omschreef men helemaal niet. Om de eenvoudige reden, dat men in die tijd geen vrijheid van godsdienst kende. O, hoor ik iemand zeggen, maar dan zijn wij in onze dagen een stuk verder dan de zestiende eeuw! Dat hoor ik vandaag de dag velen zeggen. Alleen... het is maar de vraag of men daarin gelijk heeft. Waarom zeg ik dat? Om twee redenen.

De eerste reden is: vrijheid van godsdienst heeft in de geschiedenis van de mensheid nog nooit bestaan. Het is een ‘verworvenheid’ van de laatste tijd in de westerse wereld. In elke eeuw hebben er juist oorlogen plaatsgevonden met als achtergrond of als verontschuldiging: de godsdienst.

De tweede reden is: de hooggeroemde vrijheid van godsdienst bestaat ook nu niet! Buiten Amerika en Europa wordt dat zonder meer duidelijk in de islamitische wereld. In Europa ligt het allemaal duidelijk anders: de europese gezagsdragers propageren weliswaar deze vrijheid van godsdienst (al zijn ze o zo bang voor Islam-terrorisme!) , maar intussen ‘dwingen’ zij steeds duidelijker in de richting van een godsdienstloze maatschappij.

Wilt u een bewijs daarvan? Momenteel is elke godsdienst toegestaan en zelfs beschermd, als die godsdienst dan maar wèl alles goedvindt wat de ontchristelijkte maatschappij toelaatbaar acht. Dat houdt in dat iedere godsdienst die bijvoorbeeld homoseksuele praktijken, ruime abortuspraktijken en euthanasiemogelijkheden afkeurt, onder ernstige verdenking staat. Zo'n godsdienst is immers niet tolerant, zo stelt men.

De wijze waarop het ‘westen’ godsdienstvrijheid propageert, is de krachtigste vijand van de godsdienstvrijheid.

Iemand zal de vraag stellen: maar wij hebben hier in Nederland toch een heel verdraagzaam beleid gevoerd de laatste eeuwen tegenover andere religies? Dat klopt! Juist vanuit het gereformeerde protestantisme is verdraagzaamheid tegenover andere godsdiensten breed verdedigd. Maar dat is wel iets unieks!

Met een hartelijke groet,
Ds. M. Baan, Veenendaal

Ds. M. Baan

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

Calvijn