Kijken naar computerscherm in het donker

A. Kwakernaak / Geen reacties

Vraag

Is het slecht om in een donkere ruimte naar (bijvoorbeeld) een computerscherm te kijken? Vaak krijgen mensen last van hun ogen omdat het contrast zo groot is. Hoe komt het dat die klachten bestaan en is er wat tegen te doen?

Antwoord

Nee, het is niet slecht om naar een computerscherm in het donker te kijken. Het is wel van belang om niet te lang en te ingespannen te kijken. Hierdoor kunnen allerlei klachten van nek en schouders ontstaan omdat er te ingespannen getuurd wordt. Daarnaast knipper je minder waardoor er een dunnere traanfilm op het oog komt. Hierdoor kan een branderig gevoel (namelijk door uitdroging) ontstaan en is het oog gevoeliger voor infecties. Voldoende knipperen lost dit probleem op.

A. Kwakernaak

Naschrift redactie: Dit was het laatste antwoord van dokter Ria Kwakernaak. Vanwege drukke werkzaamheden is ze genoodzaakt te stoppen met de vragenrubriek. We danken haar hartelijk voor haar jarenlange hulp en gedegen antwoorden en wensen haar Gods onmisbare zegen toe bij haar andere werkzaamheden.

Lees meer artikelen over:

medischoog