Kerkkeuze tussen de Hervormd (PKN) en Hersteld Hervormd

Ds. N. den Ouden / 3 reacties

Vraag

Een vraag over het maken van een kerkkeuze tussen de Hervormd (PKN) en Hersteld Hervormd. Samen met mijn vriendin, waarmee ik al ruim 5,5 jaar verkering heb, zit deze vraag ons al die jaren al dwars omdat we nog altijd geen keus hebben kunnen maken. Zelf zit ik in de Hervormde Kerk (PKN) en zij in de Hersteld Hervormde Kerk. Al die jaren gaan we gewoon met elkaar mee naar de kerk, maar om verdere plannen voor de toekomst te maken omtrent verloven en trouwen, achtervolgt ons deze vragen al die jaren al en hangt het als een soort donkere wolk boven onze relatie.

Welke kerk moeten we kiezen? Een ware kerk is er niet en daar zijn we onszelf van bewust. Overigens lost dit de vraag nog niet op. Zelf voel ik me 'thuis' in mijn gemeente, maar zij niet. In haar gemeente voel ik mij niet op mijn gemak. Samen hebben we al diversen malen gesprekken hierover gevoerd en daarbij ook vragenlijsten ingevuld over wat we belangrijk vinden in/van een kerk. Daarnaast zijn we twee jaar geleden samen op gesprek geweest bij mijn dominee. Toen zijn we tot overeenstemming gekomen dat een geheel ander kerkverband kiezen geen optie is. De hervormde gemeente waartoe ik behoor is wel meegegaan in de PKN, maar heeft als toevoeging/aanvulling het convenant van Alblasserdam ondertekend. Waartoe het naar mijn mening eigenlijk niets verschilt dan toen het nog voor 2004 Ned. Herv. Kerk was. In hoeverre mag ik dan zeggen dat de kerkgang niet anders is dan daarvoor? Ik ben namelijk van mening dat het Woord n.a.v. ellende, verlossing, dankbaarheid en de belijdenisgeschriften naar waarheid wordt verkondigd en beleden en dat het daarom draait in het geloof, en niet over regels die een kerkverband zelf gemaakt heeft.

Daarnaast hebben we het samen in het gesprek met de dominee gehad over de relatie tussen man en vrouw n.a.v. Efeze 5 en Kolossenzen 3. Hierin komen diversen zaken duidelijk naar voren. Inmiddels hebben we al 5,5 jaar verkering en komen we hierin niet dichter naar elkaar toe, maar groeien we eerder uit elkaar. We komen er gewoonweg niet uit. Zoals ik al zei spreken Efeze en Kolossenzen duidelijk over verhouding tussen man en vrouw binnen het huwelijk. De vrouw moet, zo staat er, de man onderdanig zijn als de Heere. En zoals de gemeente onderdanig is aan Christus zo ook de vrouw aan haar man, in alles Efeziërs 5:22 t/m 24. In welk verband moeten we dat zien, nu wij in deze situatie zitten? Mogen we op deze manier een kerkkeuze maken? Want mijn vriendin zou zich hierin moeilijk kunnen vinden en dat vind ik begrijpelijk. Een ding staat vast, we willen samen verder in de relatie, uit elkaar gaan is geen optie!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik vind het een verdrietige vraag. Menselijkerwijs had de scheuring er niet moeten zijn en dan hadden jullie deze vraag niet gehad. Maar helaas, wij maken het niet ongedaan.

Als Hersteld Hervormd predikant kan ik nu de argumenten geven waarom ik destijds niet meekon in de PKN. Maar ik denk dat jullie dat ook weinig helpt.

Wat me wel opvalt is dat jullie het hebben over “je thuis voelen” in elkaars gemeente. Zij voelt zich niet huis in jou gemeente en omgekeerd. Waarschijnlijk heb je gelijk dat de kerkgang niet anders is dan vóór 2004. Maar dan had zij zich voor 2004 misschien ook niet thuis gevoeld in jouw gemeente? En hoe is dat omgekeerd (ten opzichte van jou en haar gemeente)?

Ik vraag me dus af: Zit het nu vast op de argumenten rondom het ontstaan van PKN/HHK, of heeft het te maken van de praktijk in elkaars de gemeente? Als het laatste het geval is, dan moet je dat benoemen en dan moeten jullie gesprekken daarover gaan.

Als het werkelijk gaat over PKN/HHK, afgezien van de ‘ligging’ van een gemeente, en je komt er niet uit, dan denk ik terug aan gesprekken rondom de scheuring, waarbij de man de keuze maakte voor de PKN en de vrouw voor de HHK. Ik heb toen tegen de vrouw gezegd: “Laat de eenheid binnen je huwelijk maar de doorslag geven en volg je man.” Dat heeft ze gedaan. Ik denk dat dat voor jullie uiteindelijk dan ook de weg is.

Hartelijke groeten en zegen in alles,
Ds. N. den Ouden

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Leerbroek
  • Status:
    Inactief
3 reacties
willemina
De indruk die ik krijg van je verhaal is dat het niet gaat om de 'juiste' kerk qua leer en evangelie, want dat zit bij de PKN en de HHK wel goed, maar veel meer over de gewoontes/tradities die maken dat je je thuis voelt in de gemeente waar je bent opgegroeid. Probeer eens helder te krijgen wat dat 'thuis voelen' voor jullie allebei betekent en wat het zo belangrijk maakt dat jullie ondanks jullie groeiende relatie niet willen kiezen voor de ene of de andere gemeente. ,

Mijn man en ik gingen in een andere stad wonen dan waar wij opgroeiden en moesten daardoor een nieuwe gemeente kiezen. Nu, na bijna vier jaar, voel ik me thuis in mijn nieuwe gemeente, maar op sommige momenten mis ik de gemeente waar ik ben opgegroeid ben nog steeds (voorbeeldje: onze nieuwe gemeente is klein en kan nooit zo mooi en zo indrukwekkend mooi het Ere zij God zingen met kerst als mijn vorige gemeente). En toch heb ik er geen spijt van dat we deze keuze gemaakt hebben, want ondanks het gemis van bepaalde gewoontes/tradities horen we het evangelie in onze nieuwe gemeente en wordt onze nieuwe gemeente mettertijd steeds meer thuis.

Ik weet niet hoe jullie de taken/verantwoordelijkheden verdelen in jullie relatie en later in jullie huwelijk, maar je kunt alleen maar Efeze 5 als 'keuzemiddel' gebruiken als jullie daar samen achterstaan. Dus ja, een van jullie moet een offer brengen en aangezien je schrijft dat dit na ruim vijf jaar een wig dreigt te worden in jullie relatie, zou ik niet te lang meer wachten met het maken van een keuze. En dat kan op twee manieren: 1) jullie beëindigen je relatie want jullie zijn beiden niet bereid om je gewoontes/tradities op te geven voor de toekomst van jullie relatie of 2) maak biddend een keuze en gun jezelf minstens een jaar of twee om je samen thuis te voelen in één gemeente.
benefietdiner
Gewoon een middenweg kiezen. b.v. Ger.Gem.
Molly
@Benefietdiner
Een middenweg kiezen lijkt mij inderdaad een goed advies,
maar de GerGem als voorbeeld nemen is misschien iets te voorbarig.

@Vraagsteller
Na(ast) de Hervormde Kerk -of het nu PKN is of HHK- is de Christelijke Gereformeerde Kerk ook een breed kerkverband waar de verkeringspartners zich beiden, maar bovenal God Zelf, in kunnen vinden.