Mag je het bijbelboek Openbaringen toepassen op Gods kinderen?

Ds. A. Huijgen / Geen reacties

Vraag

Mag je het bijbelboek Openbaringen toepassen op Gods kinderen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Waarschijnlijk wel; het is maar net wat je met deze vraag bedoelt. Als je met je vraagt bedoelt of de boodschap van het Bijbelboek Openbaring van toepassing is op Gods kinderen, dan moet het antwoord volgens mij een duidelijk “ja” zijn. Immers, de apostel Johannes mocht zijn visioenen ontvangen om de vervolgde kerk daar en toen te bemoedigen. De boodschap die Openbaring meegeeft aan de gelovigen van alle eeuwen is, dat hoe hoog de nood ook gaat, God regeert en zal overwinnen. Zeker als we denken aan de brieven aan de zeven gemeenten aan het begin van het Bijbelboek (hoofdstuk 2 en 3), is duidelijk dat de boodschap daarvan niet alleen voor de gemeenten daar en toen was, maar dat de boodschap zich uitstrekt tot de christelijke kerk, en al Gods kinderen in de 21e eeuw.

Wellicht bedoel je met je vraag dat het Bijbelboek Openbaring allereerst slaat op de manier waarop de Heere met Zijn kerk omgaat en dat het ons niet allereerst de wereldgeschiedenis ontvouwt. Ook als je dat bedoelt, val ik je graag bij. Openbaring is niet bedoeld om als een soort “spoorboekje van de wereldgeschiedenis” gelezen te worden, zodat je precies kon nagaan wat er eerst moest gebeuren en wat erna. Nee, de bedoeling ervan is vooral geweest om de christenen uit de eerste eeuw (en die van alle eeuwen daarna) te bemoedigen en te vertroosten. De beeldtaal van het Bijbelboek maakt de uitleg ervan bij tijden wel buitengewoon moeilijk, maar daarmee zeg ik niets nieuws.

Waarom ik dan toch niet volmondig en direct “ja” zeg op je vraag? Wel, omdat je misschien met je vraag wel wat anders bedoelt. Misschien bedoel je er mee dat je op een bepaalde manier de beeldtaal van het Bijbelboek kunt vergeestelijken en zo toepassen op verschillende bevindingen van Gods volk. Ik denk dat we daar erg terughoudend in moeten zijn, juist vanwege het moeilijke karakter van het Bijbelboek.

Ik hoop dat ik zo enigszins een antwoord heb gegeven op je vraag. Je merkt wel dat het lastig voor mij was om aan te voelen wat je precies met deze korte vraag bedoelde en dat ik daarom maar geprobeerd heb de verschillende betekenissen die ik in je vraag kon vinden, te gebruiken om wat lijnen aan te geven. Hopelijk is deze vraag geen theoretische vraag voor je. Geen ander Bijbelboek bepaalt ons zo helder bij de manier waarop de Heere zorgen zal voor de Zijnen, in Zijn toekomst, als Hij terugkomt. Ben jij, ben ik, dan gereed om Hem te ontmoeten, en leeft het in ons hart: “Ja, kom, Heere Jezus!” (Opb. 22:20).

Met vriendelijke groet,
Drs. A. Huijgen