Batseba (geen) schuld aan Davids overspel

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik vond op deze site twee vragen over of Batseba schuld had aan Davids overspel. Het viel mij op dat beide vragen totaal verschillende antwoorden hebben. Ik neig zelf naar het antwoord van ds. Hoekman, maar het antwoord van ds. Schalkoort (uit 2005) brengt me in verwarring.

Antwoord

Dat is een kwestie van goed lezen in relatie tot de totaal andere vraagstelling. Ds. Hoekman doet geen uitspraak over de schuld van Bathseba. Dat wil niet zeggen dat ze onschuldig is. Het gebeurt wel vaker dat predikanten in hun exegese voor een andere invalshoek kiezen. Zie ook het antwoord van ds. Heikamp m.b.t. David en Uria.