Inlegkunde of het uitleggen van de Bijbel

Ds. C.G. Vreugdenhil / 86 reacties

Vraag

Vraag aan een dominee uit de Gereformeerde Gemeenten. In de prediking worden soms uitspraken uit de Heilige Schrift op een andere manier gebruikt om iets aan te geven.

Voorbeelden: Mattheus 27:20-23: “Maar de overpriesters en de ouderlingen hebben den scharen aangeraden, dat zij zouden Bar-abbas begeren, en Jezus doden. 21 En de stadhouder, antwoordende, zeide tot hen: Welken van deze twee wilt gij, dat ik u zal loslaten? En zij zeiden: Bar-abbas. 22 Pilatus zeide tot hen: Wat zal ik dan doen met Jezus, Die genaamd wordt Christus? Zij zeiden allen tot hem: Laat Hem gekruisigd worden. 23 Doch de stadhouder zeide: Wat heeft Hij dan kwaads gedaan? En zij riepen te meer, zeggende: Laat Hem gekruisigd worden!” Men zegt tijdens de preek: “Zegt u met Pilatus: wat moet ik met Jezus doen?”, waarbij men dan doelt op een mens voor wie Christus (nog) geen waarde heeft, doordat die mens onbekeerd is/gebrek aan ellendekennis heeft. Pilatus bedoelde echter met deze uitspraak: wat moet ik met deze naar mijn mening onschuldige jood Jezus doen? Voor een menigte die schreeuwde: kruist Hem!

Een ander voorbeeld: Lukas 5:3-5: “En Hij ging in een van die schepen, hetwelk van Simon was, en bad hem, dat hij een weinig van het land afstak; en nederzittende, leerde Hij de scharen uit het schip. 4 En als Hij afliet van spreken, zeide Hij tot Simon: Steek af naar de diepte, en werp uw netten uit om te vangen. 5 En Simon antwoordde en zeide tot Hem: Meester, wij hebben den gehelen nacht over gearbeid, en niet gevangen; doch op Uw woord zal ik het net uitwerpen.” De uitspraak “steek af naar de diepte” wordt soms gebruikt om te zeggen dat een predikant 'naar de diepte' moet afsteken, dus bevindelijk hoort uit te leggen hoe God werkt in Zijn uitverkorenen en de gangen en wegen hoort te preken die God met Zijn volk gaat, terwijl de uitspraak in een totaal ander verband gedaan is, zoals in de tekst te lezen is.

Nu zijn de zaken waar men op wijst met dergelijke uitspraken op zich niet verkeerd mijns inziens, maar ik vraag me af of je een tekst of uitspraak als dezen mag gebruiken om er feitelijk een andere betekenis aan te geven? Is dit vergeestelijking? Hoe ver mag en kun je gaan? Ik houd in mijn achterhoofd dat de Bijbel een geestelijk boek is en dat er een verschil is tussen ergens een geestelijke betekenis in leggen (inlegkunde) en het uitleggen van de Bijbel. Een jongeman.

Antwoord

Dag jongeman,

Je vraag is duidelijk. We mogen niet aan inlegkunde doen, wel aan uitlegkunde. Daarmee is gezegd dat de twee voorbeelden die je noemt eigenlijk niet kunnen. Het eerste voorbeeld is zeer ongepast. Het gaat er ook niet om wat wij met Jezus  moeten doen, maar wat Jezus met ons wil doen.

Dat “afsteken naar de diepte” is door Jezus  letterlijk bedoeld. Vaak wordt deze uitdrukking figuurlijk gebruikt. Op zich hoef je daar geen bezwaar tegen te hebben als duidelijk is dat dit niet de letterlijke bedoeling van Jezus  was maar dat dit tot een soort vaste uitdrukking is geworden om een bepaalde geestelijke zaak aan te duiden. Als maar duidelijk is dat je een oneigenlijk gebruik maakt van deze uitdrukking. Zo kunnen wij ook wel eens zeggen: “Wat is dat een valse Judas” terwijl we weten dat het niet om de Bijbelse Judas gaat maar om iemand anders in je leefomgeving.

Ik hoop dat mijn antwoord duidelijk is en dat jij een Israëliet bent in welke geen bedrog is.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

vergeestelijken
86 reacties
EricF
Beste Lecram,

De Bijbel is juist heel duidelijk dat het vleselijk Israël NIET Gods uitverkoren volk (meer) is.
Uitvoerig heb ik dat aangetoond vanuit Gods Woord.

Het vleselijk Israël IS VERWORPEN als UITVERKOREN volk van God (Rom. 11:15). Daarom voegt God in het Nieuwe Testament iets toe aan Jeremia 31:32 want zij hebben zich niet gehouden aan mijn verbond EN IK HEB MIJ NIET MEER OM HEN BEKOMMERD, SPREEKT DE HERE. Alle beloften en uitspraken die golden toen ze nog onder het Oude Verbond vielen zijn daarmee vervallen.
Rom. 11:1 zegt dat Israël NIET VERSTOTEN is. Dat klopt, want zij kunnen door het geloof deel hebben aan het Nieuwe Verbond. Zij kunnen echter geen beroep (meer) doen op hun afkomst. Zoals ik eerder schreef zij kunnen fysiek nageslacht van Abraham zijn (Joh. 8:17), maar geestelijke de duivel tot vader hebben (Joh. 8:44).

Lecram, lees s.v.p. mijn posts, want ik heb geen zin weer alles te herhalen.
Lecram
Beste EricF,

Ik heb je reacties gelezen, ook de andere. Wat mij opvalt is dat je volkomen voorbij gaat aan teksten waarin helder en concreet staat dat God Zijn volk NIET zal loslaten, dat Israel in Zijn handpalmen staat gegraveerd. Je reageert daar niet inhoudelijk op.
Verder verklaar jij jouw visie door eerst zaken IN een tekst te leggen en ze er vervolgens uit te halen. Dat noemen ze inlegkunde.

Je doet dus veel moeite om de bijbel naar jouw hand uit te leggen. Dat is nogal kwalijk. Het is niet zomaar dat veel gereformeerde theologen, zolas dr. M. van Campen en ds. MM van Campen, en nog een aantal meer, hun visie op Israël hebben bijgesteld. Dr van Campen ervaart het zelfs als een tweede bekering.
Nu is dat geen bewijs, maar het zegt wel wat. Ik denk dat er nog een deksel op de kerk ligt voor wat betreft Israël, maar dat God dat deksel steeds meer aan het wegnemen is. Tot zolang zullen deze discussies ontstaan en zullen we nooit op één lijn komen.
Gebed en verlichting van de Heilige Geest is hiervoor nodig.
Shalom!
Duuk
Ik las zojuist dit artikel. Israeldiscussies zijn niet nieuw. Helaas leiden ze wel tot splitsingen, wat volgens mij niet de bedoeling mag zijn.
Nu wijkt de visie van EricF wel erg sterk af als hij zegt dat God Zijn volk heeft verstoten, die visie houdt zelfs een meerderheid van de gereformeerde theologen niet meer aan.

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieuws/dr_van_campen_israel_dreigt_splijtzwam_te_worden_in_gereformeerde_bond_1_771699
CrA
Beste EricF,

Het lijkt mij dat "hun'' in hun verwerping zijn:degenen die een geest van diepe slaap hebben. Ze hebben ogen die niet zien en oren die niet horen tot de dag van heden.
Duuk
Ik wil er nog even dit over kwijt: als je van mening bent dat het Joods volk afgedaan heeft als uitverkoren volk van God en dat de gemeente (zowel Joden als niet-Joden die Jezus aannemen) de vervanging is van het Joodse volk, dan ben je op zijn minst verplicht alle bepalingen na te volgen die God aan de Joden heeft opgelegd: de 613 regels van de Torah, inclusief besnijdenis, proselietendoop enz.
De apostelen hebben op het apostelconvent in 47 nChr echter anders besloten. Daar is gezegd dat de gelovigen uit de heidenen niet de wet van Mozes, maar de Noachidische geboden moesten houden (Handelingen 15). Hier maken de apostelen dus een heel duidelijk onderscheid tussen Joden en niet-Joden. Van de messias-belijdende Joden bleef dus gelden dat zij WEL de wet van Mozes bleven houden. Dat heeft Paulus ook heel zijn leven gedaan, getuige Handelingen 28:17.
EricF
Beste Duuk,

Je schrijft:
Nu wijkt de visie van EricF wel erg sterk af als hij zegt dat God Zijn volk heeft verstoten, die visie houdt zelfs een meerderheid van de gereformeerde theologen niet meer aan.

Dat beste Duuk, heb ik niet gezegd en dat weet jij heel goed.

Lees nog eens mijn post waarin ik onderwerpen "de val van Israël", de "verwerping van Israël als uitverkoren volk" en "Israël niet verstoten".
Bijbels onderbouwd naar aanleiding van Rom. 11:11,15 en 1.
EricF
Beste CrA,

Op die mensen slaat "hun" inderdaad op.
EricF
Beste Duuk,

Je schrijft:
Ik wil er nog even dit over kwijt: als je van mening bent dat het Joods volk afgedaan heeft als uitverkoren volk van God en dat de gemeente (zowel Joden als niet-Joden die Jezus aannemen) de vervanging is van het Joodse volk, dan ben je op zijn minst verplicht alle bepalingen na te volgen die God aan de Joden heeft opgelegd: de 613 regels van de Torah, inclusief besnijdenis, proselietendoop enz.

Je gaat niet in op mijn Bijbelse basis van mijn argumenten.
Ik herhaal: God heeft zich niet meer om Israël bekommerd (Hebr. 8:9NBG51). Dat staat er niet zomaar. Zij zijn niet meer Gods uitverkoren volk, MAAR ZE ZIJN NIET VERSTOTEN. God gaf hun het Nieuwe Verbond, waar zij deel aan kunnen krijgen door GELOOF. Joden kunnen nog steeds Jezus Christus aannemen als hun Verlosser.

Israël is gevallen waardoor het heil naar de heidenen is gegaan:
Rom. 11:11 Ik vraag dan: zij zijn toch niet zo gestruikeld, dat zij wel vallen moesten? Volstrekt niet! Door HUN VAL is het heil tot de heidenen gekomen, om hen tot naijver op te wekken.

Ik herhaal: hun val is het verbreken van het Oude Verbond.
Duuk, lees jij iets anders? Door hun val is het heil tot de heidenen gekomen. De Joden kunnen nog steeds in Jezus geloven en weder geënt kunnen worden op de edele olijf waarvan de Christus de wortel is (Op. 5:5; Op. 22:16 en zie ook de analogie met het verhaal van de wijnstok in Joh. 15:5-6)

Jezus heeft het Oude Verbond BUITENWERKING GESTELD (Ef. 2:14:16 NBG51). Dat Oude Verbond was een tussenmuur die scheiding maakte tussen Jood en niet-Jood, omdat niet-Joden geen deel konden hebben aan dat exclusieve Verbond van God met Israël. Daarmede heeft Christus vrede gemaakt tussen Jood en niet-Jood. Ze hebben nu beiden toegang tot God door het Nieuwe Verbond (weet je nog Ef. 2:11-20). Het geheim dat Paulus onthult in Ef. 3:6 zegt dat de heidenen (niet-Joden) deel hebben aan het Nieuwe Verbond en daardoor medegenoten en mede-erfgenamen zijn van de belofte in Christus door het evangelie.
Rom. 8:17 noemt de gelovigen zelfs erfgenamen van God en mede-erfgenamen van Christus!
DUS: het Oude Verbond dat Israël het unieke en uitverkoren volk van God maakte is niet meer van toepassing, het is buitenwerking gesteld.

De gemeente van Jezus Christus die uit Joden en niet-Joden bestaat heeft niet het Oude Verbond overgenomen, zoals jij meent. Dat Verbond is buitenwerking gesteld. Wat bedoel je met die 613 geboden? Lees eens wat ik hiervoor (nogmaals) heb geschreven.
EricF
Beste Lecram,

Kom eens met argumenten en een uitleg!
Lecram
Beste EricF,

Er zijn zoveel teksten aangedragen waarin letterlijk staat daf God Zijn volk niet vergeet, verlaat of afscheid van hun neemt als vllk, maar op geen van die ben jij ingegaan of heb jij weerlegd (alsof je Gods Woord trouwens zou kunnen weerleggen). Op verzoeken of jij tekstgedeeltes kon citeren waarin letterlijk staat dat de kerk in plaats van Israel het uitverkoren volk zou zijn heb je niet geantwoord. Je hebt alleen teksten geciteerd waar je met inlegkunde jouw visie probeert te bewijzen. Sorry, maar daar kan ik niet op in gaan.
Lecram
Sorry voor de typos.... (tablet....)
EricF
Beste Duuk,

Je schrijft:
De apostelen hebben op het apostelconvent in 47 n Chr. echter anders besloten. Daar is gezegd dat de gelovigen uit de heidenen niet de wet van Mozes, maar de Noachidische geboden moesten houden (Handelingen 15). Hier maken de apostelen dus een heel duidelijk onderscheid tussen Joden en niet-Joden. Van de messias-belijdende Joden bleef dus gelden dat zij WEL de wet van Mozes bleven houden. Dat heeft Paulus ook heel zijn leven gedaan, getuige Handelingen 28:17.

Duuk, dit is een interessante inbreng!
In de vergadering van apostelen EN OUDSTEN was er enige krakeel over het al dan niet besnijden en de wet houden door heidenen. Zoals je weet, waren er ook Farizeeën die tot bekering gekomen waren in deze vergadering. Hun inbreng was behoorlijk heftig en ze wilden dat de heidenen zich zouden besnijden en de wet zouden houden. De apostel Petrus stond op en nam het woord:
Hand. 15:7-11
7 En toen daarover veel verschil van mening rees, stond Petrus op en zeide tot hen: Mannen broeders, gij weet, dat God van de aanvang af mij onder u heeft verkoren, opdat door mijn mond de heidenen het woord van het evangelie zouden horen en geloven. 8 En God, die de harten kent, heeft getuigd door hun de heilige Geest te geven evenals ook aan ons, 9 ZONDER ENIG ONDERSCHEID TE MAKEN TUSSEN ONS EN HEN, DOOR HET GELOOF HUN HART REINIGENDE. 10 Nu dan, wat stelt gij God op de proef DOOR EEN JUK (EricF: de wet) OP DE HALS DER DISCIPELEN TE LEGGEN, DAT NOCH ONZE VADEREN, NOCH WIJ HEBBEN KUNNEN DRAGEN? 11 MAAR DOOR DE GENADE VAN DE HERE JEZUS GELOVEN WIJ BEHOUDEN TE WORDEN OP DEZELFDE WIJZE ALS ZIJ.

De apostel Petrus had zijn les geleerd in Handelingen 10. Hij moest leren dat er geen onreine dieren meer waren. En dat was al moeilijk want volgens de wet mochten die niet gegeten worden en vervolgens zei de Geest tegen hem dat hij zonder morren naar de heiden Cornelius moest gaan! Petrus wist niet dat het Nieuwe Verbond óók voor de heidenen bedoeld was (sommige christenen weten het zelf nu nog niet). Toen hij bij de heidenen binnen was gekomen (wat hij als Jood niet mocht doen) sprak hij enkele woorden en de heilige Geest “viel” op alle aanwezigen! Petrus trok de juiste conclusie en liet deze heidenen dopen. Toen hij terug kwam moest hij de gelovige Joden heel wat uitleggen, maar ten slotte accepteerden ze zijn uitleg! Op deze vergadering speelt Petrus een belangrijke rol omdat hij wist hoe het zat en vertelt daarom dat de wet een juk was dat zij noch hun vaderen konden dragen. En hij zegt dat de Joden op de zelfde wijze behouden moeten worden door de genade van de Heer Jezus, net zoals de heidenen en niet omgekeerd!
Dan komt Jakobus, die ook wel Jakobus de mindere wordt genoemd, aan het woord en die vindt ook dat de heidenen niet de wet moesten houden en dus ook niet besneden hoefden te worden. Wel legt hij de heidenen op dat ze zich moesten onthouden van wat door de afgoden bezoedeld is, van hoererij, van het verstikte en van bloed.
DEZE JAKOBUS IS NIET EENS EEN APOSTEL! Maar er werd naar hem geluisterd. De apostel Jakobus was eerder al geëxecuteerd door Herodes (Hand. 12:1-2). Jakobus de mindere was een broeder des Heren en wordt beschouwd als een zoon van Jozef en Maria.
We lezen in Handelingen 21:17-21 staat:
17 En toen wij te Jeruzalem kwamen, heetten de broeders ons van harte welkom. 18 En de volgende dag GING PAULUS MET ONS JAKOBUS BEZOEKEN, en ALLE OUDSTEN waren daarbij aanwezig. 19 En toen hij hen begroet had, verhaalde hij in bijzonderheden, wat God onder de heidenen door zijn dienst had verricht. 20 En zij loofden God, toen zij dit hoorden, en zeiden tot hem: GIJ ZIET, BROEDER, HOEVELE DUIZENDEN ER ONDER DE JODEN GELOVIG ZIJN GEWORDEN EN ALLEN ZIJN ZIJ IJVERAARS VOOR DE WET; 21 NU HEEFT MEN HUN VAN U VERTELD, DAT GIJ ALLE JODEN ONDER DE HEIDENEN AFVAL VAN MOZES LEERT, DOOR TE ZEGGEN, DAT ZIJ HUN KINDEREN NIET BEHOEVEN TE BESNIJDEN, NOCH NAAR DE GEBRUIKEN TE LEVEN.

De invloed van Jakobus (een oudste, maar geen apostel) was zó groot dat Paulus bij hem op bezoek ging. De club van Jakobus had dus veel macht en zij beroemden zich op de wet! Natuurlijk had Jakobus gehoord dat Paulus predikte dat de besnijdenis niets voorstelde: Gal. 6:15 Want besneden zijn of niet besneden zijn BETEKENT NIETS, maar of men een nieuwe schepping is.
Zoals je weet, zegt Paulus dat indien jij je laat besnijden dat je de gehele wet moet nakomen (Gal. 5:3). Dus ja, Paulus predikte dat heidenen en Joden niet de wet moesten nakomen, want die is de bediening des doods en volgens Petrus een juk die de Joden niet konden dragen!

De invloed van Jakobus de mindere

Galaten 2:11-14
11 Maar toen Kefas te Antiochië gekomen was, heb ik mij openlijk tegen hem verzet, omdat het ongelijk aan zijn kant was. 12 Want voordat sommigen uit de kring van Jakobus gekomen waren, at hij met de heidenen aan één tafel, maar toen zij kwamen, trok hij zich terug en zonderde zich af uit vrees voor de besnedenen. 13 En [ook] de overige Joden huichelden met hem mede, zodat zelfs Barnabas zich liet medeslepen door hun huichelarij. 14 Maar toen ik zag, dat zij niet de rechte weg bewandelden naar de waarheid van het evangelie, zeide ik tot Kefas ten aanhoren van allen: Indien gij, die een Jood zijt, naar heidens en niet naar Joods gebruik leeft, hoe kunt gij dan de heidenen dwingen zich als Joden te gedragen?

We zien hier dat de “groep van Jakobus” Petrus deed huichelen! Hij wist dat hij gewoon kon omgaan met de niet-Joden, maar was bang voor Jakobus, die nog volgens de wet leefde. Zó groot was de invloed van deze niet-apostel!

Duuk, wat vind jij er van? Hoor jij tot de groep van Jakobus, die geen apostel was of hoor jij bij de apostel Paulus en zijn uitleg over de wet en de besnijdenis? Trouwens ook de Jood die de brief aan de Hebreeën heeft geschreven, is duidelijk over het Oude Verbond…
evantorisch
BGT Jeremia 31: 35 De Heer zegt: ‘Ik heb de zon gemaakt om overdag licht te geven. Ik heb de maan en de sterren gemaakt om ’s nachts licht te geven. Ik laat het stormen op zee, ik zorg voor hoge golven. Mijn naam is: Machtige Heer.36 Ik heb de tijden van dag en nacht bepaald, en de plaats van het land en de zee. Het zal altijd zo blijven. NET ZO ZAL ISRAËL VOOR ALTIJD MIJN VOLK BLIJVEN. 37 Nooit zal iemand de hemel kunnen meten, of kunnen onderzoeken hoe ik de aarde gemaakt heb. En nooit zal ik mijn volk Israël wegdoen, ook al hebben ze veel slechte dingen gedaan!’

Hier een duidelijke uitleg over de verbonden, echt een aanrader!
http://www.bijbelcollege.nl/downloads/pdf/17_De_Verbonden.pdf
EricF
Beste Lecram,

Jij kunt mij moeilijk verwijten dat ik niet (uitvoerig) op de dingen inga.
Israël is uitsluitend door de wet van het Verbond een uniek en uitverkoren volk van God geweest (Ex. 19:5). Daar is geen speld tussen te krijgen. Dat Oude Verbond heeft dit volk verbroken (Jer. 31:32). God heeft Christus tot een vloek gemaakt (Ef. 3:13) en heeft daarmee de wet van het Verbond buiten werking gesteld (Ef. 2:14-16). Paulus legt uit dat het geheim inhoud dat de heidenen deel hebben aan het Nieuwe verbond (Ef. 3:6-12). God gebruikt zijn gemeente (bestaande uit Joden en niet-Joden) om zijn veelkleurige wijsheid bekend te maken aan de overheden en machten in de hemelse gewesten en dat doet God dus niet via een etnisch volk (lees: de Joden). Dit was Gods eeuwige voornemen (Gal. 3:11).

In het kort: God schiep de mens naar zijn beeld. Dat beeld wordt beschadigd door de zondeval in het paradijs. De dood is er gekomen door de zonde. God stuurt zijn Zoon in het lichaam van een mens om voor ons de dood (de eis der wet) te ondergaan, opdat wij gered zouden worden en opgewekt kunnen worden. De dood is overwonnen en zijn verzoend met God.

Het tussenspel:
God zoch nat de zondeval iemand op wie Hij kon bouwen. Hij vindt Abraham en geeft aan Hem zijn beloften, zowel geestelijk als natuurlijk. Voor zijn fysieke nageslacht is dat het beloofde land (Kanaän). Omdat er geen eenzijdige verbonden bestaan, sluit God zijn verbond met Isaak (Gen. 26:1-6), daarna met Jakob (Gen. 28:10-21) en ten slotten met het volk Israël bij de Sinaï (Ex. 19:5-8). Hier werd het volk Israël officieel het unieke en uitverkoren volk van God.

Dit tussenspel is nodig om ervoor te zorgen dat Gods Zoon geboren zou worden uit een bepaald volk, uit een bepaalde stam en in een bepaalde plaats, zodat Hij verwacht zou kunnen worden. Het moest nagegaan kunnen worden dat Hij de Messias is en dat kan niet als Hij niet uit een bepaald volk geboren zou worden.

De wet van het Verbond (het Oude Verbond) kon geen eeuwig leven geven, wel een lang leven in het beloofde land. Die wet was ook nodig om de rechtvaardigheid van God te tonen en de zonde te doen blijken (Rom. 7:13; Gal. 3:19). De onderliggende wetten, zoals de offeranden en de tempel zijn schaduwbeelden, net zoals de sabbat. Christus is het ware offer en dierenoffers kunnen absoluut niet de zonden wegnemen (Hebr. 10:4).

Later zal de wet van het Verbond door apostelen Paulus en Petrus de bediening des doods en een juk dat zij en hun vaderen niet konden dragen, genoemd.

Wie de Joden de wet blijven toewensen, zorgen ervoor dat zij niet behouden zullen worden. Breng hen het Nieuwe Verbond dat hen beloofd is en laat hen Christus aannemen, dan zullen zij weer een uitverkoren volk van God zijn, echter die titel dragen zij samen met de niet-Joden die ook in Christus geloven.

Marcel, ik zou het op prijs stellen dat jij je stellingen onderbouwt en ophoudt om meningen te uiten zonder bewijs.
CrA
Beste EricF,

Ik heb je vraag beantwoord. Nu jij, wie worden er bedoeld met ''hun'' in hun aanneming?
Mona
We hebben hier ook een forum ;-)
christina
Wat ontzettend belangrijk is, is te beseffen, dat een dienstknecht, die écht van de Heere gezonden is, geroepen door Hem, nóöit een fraktie zal afwijken van Gods Woord.

Dat heeft mij al een aantal keer uit dwaling geleid.

Het leek..... Echt, maar was de Waarheid niet.

De Heere ziet welk hart eerlijk is. Wie echt de Waarheid wil weten, en wie het wel best vindt, zo van, ach overal is wel iets.
Natuurlijk is geen mens volmaakt, maar de weg des levens is er wel.

De Heere waarschuwde voor vele (!) valsel leraren...

Romeinen 10, hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: hoe lieflijk zijn de voeten dergenen die vrede verkondigen, dergenen die het goede verkondigen.

Velen zijn niet gezonden....

Maar een kind van de Heere hoort de stem van de Goede Herder..

Vele kerken wijken af van Gods Woord...

Noach deed zoals de Here geboden had, zó deed hij. Staat er ca vier keer...

Anno 2016 geldt niet opeens dat we nu niet meer hoeven te doen zoals de Heere gezegd heeft...

De Weg is smal, en alleen de smalle weg leidt naar de hemel.
christina
Bedoeld romeinen 10,15

Noach 6,22 en 7,5 en 7,9 en 7,16

Valse leraren ipv valsel
Duuk
@christina:

De waarheid is het meest waardevolle wat er is. En daarom wordt de waarheid omringd door een leger van leugens. Nu is de bijbel een boek waar veel verschillende verklaringen over zijn. Dat is op zich niet erg. Die ruimte biedt de bijbel ons, want wij kennen ten dele. Want het draait niet om dé uitleg, de enige, maar om dé Waarheid, met een hoofdletter. Jezus zei: IK ben de Weg, de Waarheid en het Leven. En allen die Hem volgen worden gered.
Zolang dié Waarheid onbetwist is, zal Zijn Woord kracht doen.
christina
Petrus, johannes, paulus etc. hebben alleen naar de bijbel gewezen en geciteerd, schreven geen boeken...

Als je ál die chr boeken leest, is er haast geen tijd voor het Woord Zelf....
Mijn ervaring is, dat de bijbel zelf meer dan genoeg is, en ik minder en minder chr bieken en bladen lees.

Gods Woord is eigenlijk genoeg. En... Prediking door hen, die door de Here geroepen en fezonden zijn.

En... Ik zag daardoor dat heel wat chr boeken afweken van de bijbel..... Ik laat me alleen beinvloeden dd bijbel.