Iets betekenen voor jongeren

Ds. M.W. Muilwijk / 1 reactie

Vraag

Tot een paar jaar geleden nam ik God en het geloof eigenlijk niet serieus. Ik dacht dat ik er wel zou komen door niet al te excessief te zondigen en trouw naar de kerk te gaan. Tegelijk keek ik porno en luisterde ik naar satanische black metal. Sinds een paar jaar besef ik dat ik zo niet verder kan leven, dat ik niet zonder God kan en dat ik Hem in mijn hele leven moet dienen. Sindsdien zie ik ook dat de levenshouding die ik eerst had, heel erg wijdverbreid is onder (refo-)jongeren.

Ik voel me verplicht en gedrongen om iets voor deze jongeren te doen en hen bewust te maken van hun levensdoel, de ernst van de zonde, de leegte van de wereld en de liefde en genade van God, maar ik weet niet goed hoe. Soms probeer ik weleens iets te zeggen tegen jongeren in mijn omgeving, maar wat ik zeg komt vaak zo bot over, alsof ik hen veroordeel. Ik ben erg bang dat wat ik zeg jongeren eerder bij God vandaan drijft dan ze naar Hem toe trekt. Hoe kan ik toch iets betekenen voor jongeren?

Antwoord

Beste vragensteller/-ster,

De inleiding van je vraag is herkenbaar: niet excessief willen zondigen en tegelijk porno kijken en black metal luisteren is al in tegenspraak. De zonde is altijd erg en de voorbeelden die je noemt worden excessief, wanneer je ontdekt hoe erg de zonde al is die wij niet excessief noemen. Ik zou de voorbeelden die je noemt wel excessief willen noemen.

Overigens hoop ik dat het niet alleen een uitwendige vernieuwing is. De macht van de zonde wordt alleen gebroken door de wedergeboorte; de strijd tegen de zonden kan alleen gevoerd worden vanuit een waar geloof in de Heere Jezus Christus.

Hier ligt het eerste en voornaamste wat je kunt betekenen voor de jeugd. Wanneer je voor jezelf hebt leren zien dat er alleen door wedergeboorte en geloof werkelijk een breuk met de zonden komt en dit een eenzijdig werk van God is, dan is de weg van het gebed de eerste en voornaamste weg: bid voor de jongeren. Bid dat de Heere ingrijpt in hun leven en de Heilige Geest hen overtuigt van de leegheid zonder Gods genade; de onmogelijkheid om God te behagen zonder geloof en dagelijkse bekering.

Het tweede dat je kunt bidden, is bewogenheid om in liefde en zonder te oordelen naast de jongeren te gaan staan om hen te wijzen op de leegheid buiten de kennis van Christus en de volle vervulling door het geloof in Christus.

Mogelijk dat er jeugdwerk is in de gemeente waar je kerkt. Dan kun je eens voorleggen aan de leiding of er aandacht aan deze dingen besteed kan worden. Deze aandacht is dan bedoeld om jongeren te doordringen dat een dubbelleven ten diepste een enkel leven op de brede weg is.

Samenvattend, zoek de Heere voor de jongeren; Hij alleen kan harten werkelijk vernieuwen. In de tweede plaats zoek met de Heere de jongeren: liefde, bewogenheid en naast hen gaan staan. Ten derde, zoek anderen om met elkaar naar de jongeren toe te gaan.

De Heere bevolen.

Ds. M. W. Muilwijk

Tags in dit artikel:

getuigen
1 reactie
Lecram
Vaak zeggen daden meer dan woorden:
1 Korinthe 4:20: Want het Koninkrijk van God bestaat niet in woorden, maar in kracht.

Getuig van de grote daden van God in je leven. Dat zegt veel meer dan anderen wijzen op hun fouten.