Nog geen genade ontvangen

Ds. J. Bos / 123 reacties

Vraag

Zoveel vragen op deze site, zoveel antwoorden... maar nog steeds geen bijzondere genade mogen ontvangen of ervaren. Nog steeds als een grote zondaar door dit leven, zonder een enkel berouw over mijn zonden. Hoe komt het toch? Enerzijds de leer dat je enkel en alleen door Zijn genade zalig kunt worden en dat jezelf niets kunt toevoegen. Anderzijds de oproep om maar veel naar de kerk te gaan, te lezen uit de Bijbel en te bidden. Maar die laatste drie middelen, daar word je niet zalig door. Dus een leven lang deze middelen gebruiken betekent nog niet dat je zalig kunt worden, want dat is puur uit genade. En dat laatste geloof ik ook zeker. Want vanuit jezelf kom je nergens en loop je volledig vast. Dat heb ik al wel ervaren.

Maar hoe nu verder? Hoe kan het toch zijn dat er in de meer behoudende kerkgenootschappen zoveel ouderen zijn die in het eind van hun leven zijn gekomen en nog steeds geen genade hebben ontvangen? Zal het zo ook met mij aflopen? De Heere zegt toch zo vaak niets liever te willen dan dat elk mens genade ontvangt? Geloven, dat moet toch niet een rationele zaak blijven? De genade moet toch toegepast worden in het hart? Daar kun je niet meer omheen.

Ik word jaloers op mensen die mogen weten dat zij veilig zijn in Zijn handen. Ik zou niets liever willen. Maar ik loop zovaak tegen obstakels aan. Dan wordt er vaak gezegd: belijd jouw zonden. Heb berouw over jouw zonden. Maar de Geest moet mij overtuigen van mijn zonden, eerder kan ik er toch geen berouw over hebben en tonen? Ik wil niet de discussie leven in blazen over wie nu begint, want ik ben ervan overtuigd dat ik uit mijzelf niets kan. Ik wil graag geloven en dat doe ik rationeel ook zeker wel, ik doe ook mijn best om mij te bekeren, al kom ik er steeds achter dat ik steeds in verval raak. En hoe kan ik bidden met een versteend hart? Hoe kan ik echt willen bidden met een versteend hart? Ik hoop dat u mij kunt antwoorden. De tijd is hier en nu. Morgen kan ik weg zijn. Onbekeerd sterven, het moet verschikkelijk zijn.

Antwoord

Geachte vrager,

U vraagt: ”Hoe komt dat toch”? Dat is een goede vraag. Hoe kan het dat een mens tot God roept? Geef daar eens antwoord op beste vrager. Hoe komt dat toch?!

Zou het antwoord op die vraag kunnen zijn: als een mens tot God roept is dat “puur uit genade.” Want er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt, Rom. 3: 11. U schrijft: ”Ik zou niets liever willen.” Is dat wel zo? U wilt eerst dit en u wilt eerst dat, om vervolgens te mogen weten veilig te zijn in Zijn Handen. Maar het moet wel gaan zoals u het wilt. Wat moet volgens uw wil de Geest wel niet allemaal eerst doen aan u? Ik raad u aan om het kerkgaan, Bijbellezen en gebed eraan te geven. De weg ter zaligheid te betreden heeft toch geen zin. Dat helpt immers niet en echt bidden doet een mens met een versteend hart ook niet. Daar moet iemand eerst “bijzondere” genade voor ontvangen... Maar dat gaat, volgens u, niet in de weg door God bepaald (dat zijn juist wel de drie middelen die u noemt), maar voor God in een weg door u bepaald. De HEERE wijst Zijn weg echter duidelijk aan in Hebreeën 10: 25 (en Jesaja 55 en Johannes 14 liegen er ook niet om). Let op: dat laatste op de vraag van Thomas (5). De obstakels waar u tegen aan loopt zijn daarom uw eigen vooroordelen. Want de HEERE heeft bekend gemaakt wat goed is. Lees maar Micha 6:8.

John Owen heeft over deze tekst geschreven. Er is daarvan een lezenswaardig boekje voorhanden. Als het u om de HEERE te doen is (wat ik van harte wens) is dat Zijn werk en nooit ons werk. Zie Fil. 2: 12 v.v. Lees ook eens met aandacht het onderwijs uit zondag 5 en 7 ( zonder te kort te doen aan de vele zaken die in de Catechismus, de Nederlandse geloofsbelijdenis en de Dordse Leerregels behandeld worden). Wie wijs is merk die dingen en geef er verstandig acht op. Veel antwoorden op veel vragen werden er al, tot troost van zuchters en zoekers, door deze drie gegeven. Lees ze en herlees ze. Een hartelijke groet,

Ds. J. Bos

Lees meer artikelen over:

genadeonbekeerd
123 reacties
Johan100
Ook weer terug en k lees ook weer wat mee. Wat een mooie hervatting van het gesprek. Fijn!
Nieuwverbond, je schrijft veel waar ik herkenning in vind, mooi. Doet me weer goed hoe jullie schrijven.
WillemB
Zou de vraagsteller, na het antwoord en nog ruim 100 reacties, hierdoor tot genade zijn gekomen? Ik denk het eerlijk gezegd niet. Iedereen (ook ik nu) probeert met een stukje theorie (theologie) iemand te brengen tot de praktijk van bekering.
Helaas zal dit niet gaan, zonder de Praktijkleraar Zelf. Een relatie leer je ook niet uit een voorlichtingsboekje, hoe goed ook. Een relatie krijg je alleen in de praktijk.

Vraagsteller, ik ben met je begaan, en bid voor je. Kruip naar de voeten van deze Praktijkleraar. Naar de Heere Jezus. Naar de Zaligmaker. Hij zál je niet wegsturen. Hij zál het je leren. Hij zál het je geven. Hij doet niets liever.
dorpeling
Dank weer. Ik kan er alleen niet bij. Ik lees in de DL het volgende. Misschien heeft iemand de teksten uit de Bijbel erbij (behalve die van JohnKnox, uit Johannes, bemoedigende tekst overigens!)

10.Maar dat anderen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde, komen en bekeerd worden, dat moet men den mens niet toeschrijven, alsof hij zichzelven door zijn vrijen wil zou onderscheiden van anderen, die met even grote of genoegzame genade tot het geloof en de bekering voorzien zijn , hetwelk de hovaardige ketterij van Pelagius stelt,; maar men moet het Gode toeschrijven, Die, gelijk Hij de Zijnen van eeuwigheid uitverkoren heeft in Christus, alzo ook dezelfden in den tijd krachtiglijk roept, met het geloof en de bekering begiftigt, en uit de macht der duisternis verlost zijnde, tot het Rijks Zijns Zoons overbrengt, opdat zij zouden verkondigen de deugden Desgenen, Die hen uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht, en opdat zij niet in zichzelven, maar in den Heere zouden roemen, gelijk de apostolische schriften telkens getuigen.

12.En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift , die van den Auteur van deze werking is ingegeven,, in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.

13.De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.

14.Zo is dan het geloof een gave Gods; niet omdat het aan den vrijen wil des mensen van God wordt aangeboden, maar omdat het den mens metterdaad wordt medegedeeld, ingegeven en ingestort; ook niet daarom, dat God alleen de macht om te geloven zou geven, en daarna de toestemming of het daadwerkelijk geloven van den vrijen wil des mensen verwachten; maar omdat Hij, Die daar werkt het willen en het werken, ja alles werkt in allen, in den mens teweegbrengt beide, den wil om te geloven en het geloof zelf.

Het moet dus duidelijk gegeven worden, niets van en uit ons zal erbij zitten. Ik wil alleen zelf zo graag wat doen, het geloof grijpen.
RinusK
@dorpeling, maar heb je dat al eens bij de Heere gebracht in gebed? De weg is vaak anders dan wij wensen of denken of hopen of willen. Leg je hart dan toch eens bloot voor Hem en vertel Hem alles, ook dat je zo graag wat mee wilt nemen en vraag of Hij je zelf wil leiden.
Zoekt den Heere terwijl Hij te vinden is, roept Hem aan terwijl Hij nabij is!
dorpeling
Ja Rinus, maar ik krijg geen antwoord. Wel een rustig gevoel (hoop?), maar daar heb ik niet genoeg aan. Want stel dat het van mezelf komt, dan kan ik het er toch niet op wagen? Ik wil meer, ik zoek die vrede met Hem. En de bevestiging ervan, dat het echt van Hem is. Ik weet wel, op Zijn tijd. Maar wanneer ik niet zeker weet of het mischien toch eigenwerk is, kan ik wel wachten op Zijn tijd. En als ik me vergis? Dan komt die tijd nooit. Dan is het nog verloren.

(Onderhand neem ik dit topic zo ongeveer over, sorry..)
RinusK
Op wat voor (soort) bevestiging wacht je dan precies? God wil door Zijn Woord spreken, ook nu nog in 2017, tot ons.

Zelf heb ik (maar persoonlijk natuurlijk en niet voor iedereen en altijd hetzelfde, de Heere gaat met iedereen een eigen weg, slechts ter illustratie) dat ik met vragen tot Hem ga en dat ik later in de Bijbel een tekst lees die precies voor mij geschikt is in die situatie of dat ik een preek of een boek lees of in de kerk een bepaalde psalm zing of dat de preek wel voor mij lijkt te zijn.

Niet dat die specifieke vraag dan altijd precies wordt beantwoord, maar vaak ook dat de Heere me ergens op wil wijzen, me iets wil leren.
johnknox46
beste dorpeling, je stelt de dortse leerregels boven de Bijbel, zou de bijbel dan liegen als die vele malen zegt bekeert u, en het volgende vanuit romeinen.

Beste dorpeling, kent u Die Jezus nog niet? Is uw hart nog hart en stoten de liefelijke klanken van het Evangelie er nog op af? Roept Hem dan aan en gelooft Zijn Woord. 'Want een iegelijk die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden, Rom. 10:13.' Er staat zo heel eenvoudig, een iegelijk, u mag uzelf niet uitsluiten van deze belofte, vul uw eigen naam maar in. Hij alleen kan uw stenen hart wegnemen en u een vlezen hart geven. 'En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlezen hart geven. En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen en Mijn rechten zult bewaren en doen, Ezech. 36:26,27.' Zoekt den Heere en leeft. Stel het niet langer uit. Amen, Halleluja.

Psalm 84:6

Want God, de HEER’, zo goed, zo mild,

Is t’ allen tijd een zon en schild;

Hij zal genaad’ en ere geven;

Hij zal hun ’t goede niet in nood

Onthouden, zelfs niet in den dood,

Die in oprechtheid voor Hem leven.

Welzalig, HEER’, die op U bouwt,

En zich geheel aan U vertrouwt.

waar hoor jij zondags deze dingen preken? als ik zo vrij mag zijn dit te vragen.
Jaleco
Dorpeling,

Ga nu eens rustig alle reacties (biddend) lezen. Verdiep je in de Bijbel en lees evt. preken over Spurgeon. Hij kan heel duidelijk de weg wijzen

http://www.downloadpreken.com/artikelen/A035.pdf

Geloven kan ook vertaald worden met: betrouwen (Ps 2:12), toevlucht nemen (Ps. 36:8), toevlucht hebben (Jes. 14:32), veiligheid zoeken bij God, vluchten tot Hem, een schuilplaats vinden, vertrouwen (Ps 9:11), zich op Iemand verlaten (Jes 42:17), steunen op God (Ps 71:6, Jesaja 20:10), verwachtend vertrouwen, standvastig vertrouwen (Hebr 11:1)

Maar zonder geloof is het onmogelijk [Gode] te behagen. Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken. (Hebr 11:6)

Lukas 13:
23 En er zeide een tot Hem: Heere, zijn er ook weinigen, die zalig worden? En Hij zeide tot hen:
24 Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;
25 Namelijk nadat de Heer des huizes zal opgestaan zijn, en de deur zal gesloten hebben, en gij zult beginnen buiten te staan, en aan de deur te kloppen, zeggende: Heere, Heere, doe ons open! en Hij zal antwoorden en tot u zeggen: Ik ken u niet, van waar gij zijt.
Jaleco
Het is heel eenvoudig. Je moet hier gehoor aan geven of verloren gaan.

Psalm 2:

12 Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne, en gij [op] den weg vergaat, wanneer Zijn toorn maar een weinig zou ontbranden. Welgelukzalig zijn allen, die op Hem betrouwen.
arendsoog
@dorpeling: ik pak even je laatste zin op: "Het moet dus duidelijk gegeven worden, niets van en uit ons zal erbij zitten. Ik wil alleen zelf zo graag wat doen, het geloof grijpen."

Ik weet het niet zeker, maar ik krijg de indruk dat je nog steeds denkt in tegenstellingen die de Dordtse Leerregels niet maken, nl. tussen 'gegeven worden' en "menselijk handelen" als gevolg daarvan. Lees idd nog eens rustig een aantal bijdragen door die onder deze vraag gemaakt zijn. Om slechts één tekst uit de Schrift nogmaals aan te halen: "Jezus antwoordde en zeide tot hen: Dit is het werk Gods, dat gij gelooft in Hem, Dien Hij gezonden heeft." (Joh. 6:29) De DL belijden dat God ons voor is, door de verborgen wedergeboorte. De uitwerking wordt echter zichtbaar in het leven van de gelovige: hij gelooft daadwerkelijk (zoals je zelf citeerde). Lees en herlees rustig, overdenk.

Overigens, je grijpt het geloof niet zozeer. Door het geloof neem/grijp je Christus en al zijn weldaden aan. Geloof is een middel, weet je nog;) Zie ook HC z 23 vr. 60, met name de laatste regel.
We bespraken wel theoretische problemen, maar zoals WillemB opmerkt, daar kan het niet bij blijven. Het gaat om de praktijk. Dat we zondaars zijn, hoef ik je denk ik niet te vertellen; dat Christus door zijn werk de zaligheid verwierf, ook niet (hoop ik). Blijft over: die zaligheid is verworven en wordt nu nog aangeboden door de werking van de Geest, via de prediking, via het Bijbellezen, ook via woorden op deze site geschreven. Dan komt de oproep: bekeert u en gelooft het evangelie. Let wel: deze komt op uit Christus' werk, Hij zendt ook de Geest uit. Zo bepaalt Hij wederom een zekeren dag, namelijk heden, door David zeggende, zo langen tijd daarna (gelijkerwijs gezegd is): Heden, indien gij Zijn stem hoort, zo verhardt uw harten niet. En dan de belofte, voor degenen die geloven: hen wacht het leven: nu in beginsel, straks volkomen.

HC 22:58: Wat troost schept gij uit het artikel van het eeuwige leven?
Dat, nademaal ik nu het beginsel der eeuwige vreugde in mijn hart gevoel , ik na dit leven volkomen zaligheid bezitten zal, die geen oog gezien, geen oor gehoord heeft, en in geens mensen hart opgeklommen is, en dat,om God daarin eeuwiglijk te prijzen.
Jaleco
Ik vul nog even aan.

Dorpeling, je bent naar jezelf aan het kijken en aan het filosoferen of je het hebt of niet. Je neemt een kaars en je doorzoekt je hart of je gelovig bent. En dan vind je niets. En dan ga je bidden en Bijbel lezen en je let nauwkeurig op jezelf en weer vind je niets. Je concludeert: geen geloof! En terecht.

Stop met jezelf doorzoeken en op jezelf te letten en het zelf fabriceren van een bepaald gevoel dat je 'geloof' noemt. (mooi filmpje in dit kader is https://www.youtube.com/watch?v=Pl9xjpWiirI&t=229s)

Het principe is juist dat je jezelf moet vergeten en Christus moet omhelzen. Je moet jezelf in het diepe gooien. En tegen Hem zeggen: Ja Heere Jezus, alleen met U ben ik tevreden. In mij vind ik niets, maar dat klopt ook, want U zegt: Uit u geen vrucht meer in der eeuwigheid. Maar Heere Jezus, U bent alles voor mij, U bent mijn gerechtigheid. U bent zonder zonde. U hebt alles betaald. Mijn vrucht wordt uit U gevonden.

Kohlbrugge eindigde zijn preken vaak met:

"Bent u met Mijn Lam tevreden? Dan ben Ik met u tevreden"

Geef daar u eens oprecht antwoord op. Of zeg je: Nee, Heere ik ben niet tevreden met Uw Lam, ik moet zelf nog wat gevoel en een wonderlijke ervaring toevoegen?
Jaleco
De Zaligmaker eiste van de tien melaatsen metterdaad geloof in Hem, nog voordat zij bij zichzelf ook maar het geringste teken bespeurden dat Hij een goed werk aan hen gedaan had.
Vóórdat ze begonnen te voelen dat hun onreine bloed gereinigd was, vóórdat de verschrikkelijke dorheid die door melaatsheid wordt veroorzaakt plaatsgemaakt had voor gezonde transpiratie, moesten ze naar de priester gaan. Deze moest hen onderzoeken en rein verklaren. Zij moesten laten zien dat ze geloofden in de genezende kracht van Jezus Christus
door zichzelf als genezen mensen te laten zien aan de priester, hoewel hun toestand nog dezelfde was. Zij moesten op weg gaan naar de plaats waar zij onderzocht zouden worden door de priester, in het geloof dat Jezus hen hád genezen of gíng genezen. Ondertussen bespeurden ze nog niet het geringste teken dat hun lichaam weer zou worden als dat van een
jong kind.

Dit brengt me bij wat ik wil benadrukken, namelijk dat de Heere Jezus Christus zondaren beveelt in Hem te geloven en hun zielen aan Hem toe te vertrouwen, al is het ook dat ze nog geen enkel werk van Zijn genade in zichzelf bespeuren. Net zoals deze mensen melaats waren, en niet anders dan dat, zo kan het zijn dat u zondaar bent, en niet anders dan dat. En toch
wordt u bevolen geloof in Jezus Christus aan de dag te leggen, wat u ook bent. Deze mensen moesten met heel hun melaatsheid rechtstreeks naar de priester gaan, alsof ze voelden dat ze al genezen waren. Zo moet u ook in Jezus Christus geloven, net zoals u bent, terwijl heel uw zondaarschap op u ligt en het besef dat u doemwaardig bent zwaar op uw ziel drukt. Dan zult
u onmiddellijk het eeuwige leven vinden. Dit is wat ik wil benadrukken, en het is van het grootste belang. Zondaren moeten als zóndaren in Jezus geloven, willen ze het eeuwige leven ontvangen. Tot een ieder van hen wordt gezegd: “Ontwaakt, gij die slaapt, en sta op uit de doden, en Christus zal over u lichten”.
Jaleco
Just as I am, without one plea,
But that Thy blood was shed for me,
And that Thou bid’st me come to Thee,
O Lamb of God, I come! I come!
Just as I am, and waiting not
To rid my soul of one dark blot;
To Thee whose blood can cleanse each spot,
O Lamb of God, I come, I come!
Just as I am, though tossed about
With many a conflict, many a doubt;
Fightings within, and fears without,
O Lamb of God, I come, I come!
Just as I am, poor, wretched, blind;
Sight, riches, healing of the mind;
Yes, all I need, in Thee to find,
O Lamb of God, I come, I come!
Just as I am, Thou wilt receive,
Wilt welcome, pardon, cleanse, relieve;
Because Thy promise I believe,
O Lamb of God, I come, I come!
Just as I am, Thy love unknown
Has broken every barrier down;
Now, to be Thine, yea, Thine alone,
O Lamb of God, I come, I come!

Zoals ik ben, zonder verweer,
want U vergoot voor mij Uw bloed,
en liefdevol verwacht U mij,
o, Lam van God, ik kom! ik kom!
Zoals ik ben, geen twijfel meer,
mijn ziel bevrijd, van zond’ en dood.
Gewassen door Uw kostbaar bloed,
o, Lam van God, ik kom! ik kom!
Zoals ik ben, het vechten moe,
‘k had zoveel strijd, onzekerheid,
mijn ziel verscheurd, in angst en pijn,
o, Lam van God, ik kom! ik kom!
Zoals ik ben, arm, naakt en blind,
U doet mij zien, hersteld, vernieuwd,
ja, alles Heer, vind ik in U,
o, Lam van God, ik kom! ik kom!
Zoals ik ben, neemt U mij aan,
vergeving, zonden weggedaan,
want U bent trouw, Uw woord is waar,
o, Lam van God, ik kom! ik kom!
Zoals ik ben, Uw liefde, Heer,
verbrak de dood, geen grenzen meer,
bij U te zijn, alleen bij U,
o, Lam van God, ik kom! ik kom!
Mona
Psalm 34 vers 23:
Allen die op Hem vertrouwen zullen niet schuldig verklaard worden.

Dit is Zijn Woord, Zijn Woord is waar, niet eraf en niets erbij.
CrA
Terecht opgemerkt door WillemB, het gaat om de praktijk. En wat is de praktijk? Je bent als een drenkeling en die redeneert niet meer.
evantorisch
Wat een reacties zeg, ik heb er een paar (vluchtig) doorgelezen.
Het lijkt mij dat @dorpeling pas durft te geloven als hij 'bevestiging' ontvangen heeft.
Maar dat is het paard achter de wagen spannen, en bovendien zou je dan niet op Gods woord en belofte vertrouwen, maar op dat speciale gevoel. (wat dat dan ook moge zijn)
Iemand haalde een tekst uit Johannes aan: Jezus antwoorde en zei tegen hen, dit is het werk van God; dat U GELOOFT (!!!) in Hem Die Hij gezonden heeft.
Als jij Hem op zijn woord gelooft kan het niet anders dan Zijn werk zijn, want een mens kan geen ding aannemen als het hem niet uit de hemel gegeven is. Dus, waar wacht je op?
Als jij wilt, en je gelooft dat God wil, wat is dan het probleem?

Degenen die nog geen genade ontvangen hebben zijn zij die Zijn genade nog niet hebben aangenomen, zo simpel is het.
Dat er genade voor nodig is om genade aan te nemen-te geloven, dat blijkt wel.
De vrome mens heeft een wereld aan tegenargumenten, en de wereldse mens heeft er geen belang bij en leeft liever zijn eigen leven.
Eén ding hebben ze gemeen, ze nemen beide zijn genade (nog) niet aan.
evantorisch
Hoe meer' bijbelse' ja-maars er tegen het evangelie worden ingebracht, hoe meer genade er nodig is om 'de' genade te kunnen geloven-aannemen.
Expres zet ik 'bijbelse' tussen haakjes, omdat het op zich wel waar is, maar het op een onbijbelse manier wordt gebruikt.
Theologische dogma's moet je niet gebruiken in evangelisatie, dat is een categoriefout.

De Joden hadden ook hun ja-maars. Ze kwamen ook met 'schriftbewijzen', de wet van Mozes, ten koste van het evangelie. (Galaten Handelingen)
De ja-maars van nu gaan niet over de besnijdenis, offers of voedsel; ze hebben gewoon een ander jasje. En net als de Joden halen wij ze ook uit de Schrift.
Maar het antwoord daarop is hetzelfde gebleven: uit genade door het geloof!
God biedt Zijn genade aan, en alleen door geloof kun je die genade aannemen.
huibertus
Dorpeling
Er zijn u heel veel ladders aangeboden om die grote ladder te vinden om u
uit de put te helpen.Maar misschien wacht u op een Engel uit de hemel en
als u dat meent kan dat ook nog gebeuren, het is ook mogelijk dat u het wel
goed vindt met zoveel aandacht,u hebt nu genoeg stof om te overdenken
jw51hjws
Huibertus

helemaal mee eens,
dorpeling heeft de ladder al gezien/in handen gehad,

dorpeling schreef 27-2
Alleen die overgave, zo moeilijk. We willen zo graag zelf nog wat doen.
Nieuwverbond
Aan de Hebreën, 2:3 - Hoe zullen wij ontvlieden, indien wij op zo grote zaligheid geen acht nemen? dewelke, begonnen zijnde verkondigd te worden door den Heere, aan ons bevestigd is geworden van degenen, die Hem gehoord hebben

Enz.

Stop met zoeken en redeneren of het echt is.