Huidige lichting studenten van Gereformeerde Gemeenten

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Wat is met de huidige lichting studenten van de Gereformeerde Gemeente nog het verschil met de Ger. Gem. in Ned? Ik ben benieuwd naar een visie van een Ger. Gem. dominee.

Antwoord

Mijn eerste reactie was om deze vraag niet te beantwoorden. Wie ben ik om over de prediking van beginnende studenten te oordelen? Ik ben ook eenmaal als jong student, gehinderd door veel onzekerheden met preken begonnen.

Bij nader inzien wil ik toch iets over de vraag zeggen. Ieder mens is een mens van zijn tijd. Dit zijn ook de studenten van de Gereformeerde Gemeenten. Onze tijd kenmerkt zich hoofdzakelijk door het zetten van vraagtekens bij zaken die vroeger onder ons volkomen zekerheid hadden. Dat geldt met name ook zaken aangaande het bevindelijke leven. Als reactie op de kritiek kan men vervallen tot eenzijdigheden. De studenten wensen de oude, bevindelijke waarheid te verkondigen. Wanneer deze in diskrediet worden gebracht, is men geneigd bepaalde opvattingen zonder nadenken in alle opzichten te verdedigen.

Een student bezit nog niet het evenwicht om de kritiek naast de Bijbel en de gereformeerde leer te leggen en  daarop een juist antwoord te zoeken. Het is gemakkelijker en biedt meer houvast om het oude, vertrouwde kritiekloos te aanvaarden. Daarnaast is het van belang hoe men in zijn studententijd begeleid wordt. Ik vind wel, dat we daar begrip voor moeten hebben.

De vraagsteller denkt, dat de studenten in hun opvattingen dichter bij de Gereformeerde Gemeenten in Nederland staan dan bij de oorspronkelijke opvattingen in de Gereformeerde Gemeenten. Ik zou dit niet zo willen zeggen. Hoogstens is er terughoudendheid om het Evangelie in al zijn vrijheid en ruimte te verkondigen vanwege het misbruik dat er van gemaakt wordt. Indien dit aan de orde is, is dat niet juist.

Wanneer jonge mensen dit opmerken, moeten zij proberen met de betreffende student in gesprek te komen en vooral voor hem bidden. Tot slot moet ook de hoorder zich afvragen: hoe luister ik? Wanneer je alleen maar kritisch luistert zal er niet veel voor je hart bij zijn.

Ds. C. Harinck