Financiën van puberdochter

drs. W.H. Hoorn / 6 reacties

Vraag

Ik heb op de site al zitten kijken naar de vragen die er zijn gesteld over pubertijd, toch weer wat van opgestoken. Hier dus ook een behoorlijke puberdochter in huis en ik vind het heel moeilijk om daar mee om te gaan.

Waar ik het meest mee zit is de financiën. Voor drie jaar terug hebben we een behoorlijke erfenis gehad. We hebben er ons huis mee verbouwd, afgelost en een deel op onze spaarrekening gezet. Wij hebben een gezamenlijk inkomen waar we per maand precies mee rond kunnen komen en af en toe ook nog iets kunnen sparen. Onze dochter weet van onze spaarrekening (dit komt omdat ze dat zag via internetbankieren waar ook haar rekeningnummer bij staat) en meent dus dat we rijk zijn. Dat is in haar ogen zo, alleen zien wij dat niet zo omdat sparen ons niet goed lukt (hoge reiskosten en kosten scholen, kerk en werk).

Onze dochter heeft dus het idee dat wij haar alles kunnen geven wat ze wil. Dure schoenen, dure kleding, uitjes, zakgeld etc. Wij willen onze kinderen niet zo opvoeden, omdat we dan aan ons spaargeld moeten komen. Dit willen wij liever bewaren voor de studie van onze kinderen. Ze heeft vriendinnen van wie de ouders een eigen zaak hebben en zij dat wel allemaal kunnen betalen. Heeft u alstublieft tips hoe ik hier mee om moet gaan? Ik heb soms het gevoel dat wij de enige ouders zijn die daar mee tobben.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste ouder van een puberdochter,

Om te beginnen bent u bepaald niet de enige die hiermee zit. En het antwoord kan kort zijn. Het lijkt mij raadzaam om uw dochter de waarde van geld bij te brengen en dat te koppelen aan deugden als spaarzaamheid en soberheid. Dat kunt u het beste doen door haar voor haar eigen geld te laten werken in bijvoorbeeld een vakantiebaantje. Dan komt zij er wel achter dat het geld niet aan de bomen groeit, maar dat je er gewoon -en vaak ook hard- voor moet werken en dat dit voor iedereen geldt. Of je nu een eigen zaak hebt of niet. Want die ouders van haar vriendin moeten waarschijnlijk meer dan 60 uur en 6 dagen per week buffelen voor dat beetje welstand, waarvan het leeuwendeel ook nog naar de belastingdienst gaat.

En hoe het ook zij; het is in wezen allemaal geleend goed waar wij in de eeuwigheid nog geen cent van kunnen mee nemen.

Verder mag u er haar op wijzen dat er mensen zijn die het een stuk minder hebben dan zij. Ook in haar nabije omgeving. En dat veel meisjes van haar leeftijd daarom nog blij zijn met nette tweedehands kleren en een fatsoenlijke fiets.

Heel verstandig van u dat u het geld wat u verkregen niet over de balk wilt gooien. Misschien kunt u haar er ook van overtuigen dat u dit geld wel aan haar wilt besteden, maar dan als een investering in haar studie en haar toekomst.

Heb niet de illusie dat zij naar u zal luisteren, want dat doen pubers vaak toch niet. In veruit de meeste gevallen moeten zij door schade en schande zelf wijzer worden. En dat beperkt zich niet alleen maar tot geldzaken. Maar wanneer zij eenmaal volwassen zijn geworden, en dat duurt gelukkig niet zolang, zullen zij u achteraf gelijk geven en u er dankbaar voor zijn.

Van een vader, die zelf ook heel wat te stellen heeft gehad met drie puberzonen en een dochter.

Hartelijke groeten,
Drs. W. H. Hoorn

drs. W.H. Hoorn

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Dedemsvaart
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Niet beroepbare kandidaat

Tags in dit artikel:

dochteropvoedingpuberteit
6 reacties
mortlach
Is gewoon 'Nee' zeggen geen optie? Als ze dure dingen wil, dan neemt ze toch gewoon een baantje? Dan is het zo gebeurt met het idee dat er zoiets als gratis geld bestaat.
Catherine
Beste moeder, u bent zeker niet de enige die hier mee tobt. Wij zitten in een soortgelijke situatie. Eén van onze kinderen zag ook het bedrag wat wij op een spaarrekening hebben staan. (Wij hebben er nog een, voor de onverwachte uitgaven die plots kunnen opduiken, maar dat weet zij niet) Maar zij zag het bedrag en vond dat daar wel wat af kon. Nou niet dus, want dit is echt voor zaken zoals een begrafenis (we zijn niet verzekerd hiervoor) de toekomst, (we weten niet of we dit inkomen zullen behouden) en zo meer. Helemaal geen absurd hoog bedrag, maar in de ogen van een puber natuurlijk wel.
Ouders voelen zich vaak verplicht om al hun geld te delen met hun kinderen. Maar dat is niet zo. Als je je kinderen een liefdevol thuis biedt en alles wat ze echt nodig hebben, is dat goed. Ik ben er wel voor om de kinderen "met de warme hand" iets te geven. Dus waardevolle dingen en als het mogelijk is, een bedragje, dan kun je erbij vertellen waarom je het ze geeft en gunt. Dat voorkomt geruzie over een erfenis.
En als je puber bent heb je geen idee voor welke kosten je ouders allemaal staan. Ze denken alleen in huur, eten en kleding geloof ik. Maar dat er allerlei kosten bijkomen (die maar lijken te stijgen) kun je wel blijven vertellen, maar dat is dan "gezeur".
Sterkte met de opvoeding!
mortlach
Op zich wel een goed punt: ze zien alle overige kosten niet. Maar is het dan niet juist belangrijk dat je daar open over bent?

Ikzelf gebruik een budget-programma genaamd You Need a Budget 4 (YNAB4), waar alles van te voren wordt gepland, inkomen en uitgaven. Alles is dus inzichtelijk. Als onze dochter toevallig in de kamer is als we de maand plannen, dan is dat eigenlijk alleen maar goed. Ja, ze kan precies zien hoeveel geld er op onze rekeningen staat, maar ze ziet ook alle kosten voor de auto, de verzekeringen, kleding, vermaak, gas water licht, de huisdieren, etc, etc.

Misschien een idee?
Lecram
Toen ik puber was begreep ik ook niet dat mijn ouders mij niet zomaar van alles gaven. Als ik iets wilde hebben (buiten de normale dagelijks benodigde zaken) dan moest ik een baantje zoeken. Achteraf ben ik mijn ouders dankbaar dat ik dat van ze heb geleerd en dat wil mijn kinderen ook leren.

De erfenis die je hebt gekregen is waarschijnlijk opgebouwd door iemand die geen geld over de balk gooide. Daarom heb je die erfenis kunnen krijgen. Dat geldt voor je dochter ook. Wat je niet verkwist, kan zij later niet van profiteren.

Soms lijkt het er op dat de kinderen de baas zijn geworden. Houd je rug recht, je kinderen proberen te manipuleren, maar als je ze liefde geeft, geef je het beste wat je hebt. En geld is GEEN liefde
mortlach
@Lecramm Niet dat je geen gelijk hebt, maar vind voor mij eens een puber die een erfenis over 40 jaar verkiest boven een paar schoenen NU...

Het lijkt me dus niet het meest effectieve argument.
Lecram
Ik schreef ook dat ik het later pas ben gaan zien, niet toen ik puber was. Maar pubers hoeven niet alles te begrijpen. Ik bedoel, als je als ouders wat uitlegt betekent dat niet dat het pas geldig is als je kind het begrijpt. Het is dan net zoals Jezus ook zei: "Wat Ik doe, weet gij nu niet, maar gij zult het na dezen verstaan." ;)