Zin in seks tijdens de zwangerschap

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik ben 24 weken zwanger en zit lekker in m'n vel, de vermoeidheid is achter de rug en mijn buik zit nog niet echt in de weg. Wat ik een minpuntje vind, is dat ik momenteel erg gevoelig ben 'daar beneden'. Wanneer ik een halve dag opgewonden loop te zijn zonder bevrediging, word ik daar soms chagrijnig van. Verder is het helemaal niet leuk om steeds seksuele fantasieën te hebben. Ik geniet er natuurlijk wel van wanneer we seks hebben, maar wanneer dat niet kan (overdag, op het werk, visite) is het alleen maar vervelend. Duurt dit nog lang?! Ik herken het niet zo erg van mijn vorige zwangerschappen.

Verder maak ik me een beetje zorgen om de baby, ik las dat tijdens opwinding en orgasmes het stofje oxytocine vrijkomt. Dat komt ook vrij tijdens de bevalling/weeën. Hoe groot is de kans dat de baby er iets van merkt, of dat er (veel) te vroege weeën ontstaan? Omdat het nu niet om twee keer in de week gaat ofzo, maar de opwinding vaak de hele dag in meer of mindere mate aanwezig is en we ook veel actiever zijn in bed.

Antwoord

Onderzoek laat zien dat  ‘zin in seks’ tijdens de zwangerschap wisselt. Algemeen hebben vrouwen minder zin in de eerste drie maanden van hun zwangerschap. Ook wordt de zin vaak geleidelijk minder in de laatste drie maanden van de zwangerschap. Daarentegen hebben vrouwen vaak meer ‘zin in seks’  in de tweede trimester. Dit hoor ik niet altijd tijdens de zwangerschap. Wel daarna wanneer de ‘zin in seks’ (weer) minder is.

De reden is niet bekend: mogelijk spelen hormonen een rol; mogelijk de druk van de baarmoeder op de vagina. We weten het niet.

Oxytocine komt inderdaad in geringe hoeveelheden vrij bij een orgasme, maar zal doorgaans weeën niet opwekken. Mogelijk wanneer je binnen enkele dagen gaat bevallen dat een orgasme een zetje in de goede richting geeft. Maar wanneer de bevalling niet aanstaande is, gebeurt er niets. Ik spreek hier van een gezonde zwangerschap.

Wanneer vrouwen met voortijdige weeën worden opgenomen, kan geadviseerd worden om geen orgasme te krijgen.  Een orgasme heeft vaak een harde buik als gevolg...  en dan wil je niet dat dit het zetje is naar weeën. In hoeverre dit advies bewezen is, is onbekend.

Conclusie: bij een gezonde zwangerschap kan het krijgen van een orgasme of een actief seksueel leven geen kwaad.

José de Jongh-van Hoof