Last van darmen

drs. J. de Jongh-van Hoof / 9 reacties

Vraag

Al heel lang heb ik last van mijn darmen, voel me soms misselijk. Ik heb dan het gevoel alsof ik een enorme wind moet laten. Ik heb tegelijkertijd ook het gevoel dat ik moet gaan staan omdat het daar beter van wordt. Als ik lang moet zitten (bijvoorbeeld in de kerk) dan krijg ik bijna altijd deze klachten. Een paar jaar geleden ben ik hiermee naar mijn huisarts geweest. Deze heeft toen mijn buik onderzocht (d.m.v. voelen) en trok toen meteen de conclusie dat ik last had van een prikkelbaar darmsyndroom. Ik kreeg toen poeders mee (movicolon) en dit zou de klachten moeten verminderen. Ik heb dit gebruikt, maar de klachten bleven. Soms heb ik een paar weken geen last, dan opeens weer wel. Geen strakke kleding dragen scheelt wel iets, veel of weinig drinken maakt nauwelijks verschil, net zoals bepaalde producten wel of niet eten. Ik merk dat ik bepaalde dingen ga mijden. Als ik ergens heen moet waarbij de kans op lang zitten groot is dan ga ik niet. Ik klaag niet snel en ben erg hard voor mezelf, maar ik wil wel heel graag van deze klachten af.

Antwoord

Wanneer er sprake is van prikkelbare darm, is het antwoord helaas dat de klachten komen en gaan; in de ene periode zijn de klachten zeer aanwezig om een andere periode afwezig te zijn. Zie voor meer informatie nhg.org -> patientenbrieven-> tractus digestivus -> prikkelbare darm

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

medisch
9 reacties
jan_we
Ik ken het probleem helemaal!! OOk ik sukkel al vele jaren met deze klachten, durf al jaren niet meer naar de kerk. Niemand schijnt hier iets van te weten. Als ik ergens heen moet waar ik niet onder uit kan, dagen vasten, of een heel stripje Diacure. Is er niemand van de lezers die ons van dit, in sommiger ogen,
belachelijke maar echt alles bedervende probleem??
bootje
Vragensteller herken ook gedeeltes van je probleem. Net wat je zegt bepaalde voeding. Misschien heb je niks aan mijn "tip", beschouw het dan als niet geplaatst. Maar ik ben er achter gekomen dat ik heel sterk reageer op drop. Dus voor mij geen drop meer.
1a2b3c
Misschien gewoon een ibuprofen voor je weg gaat???
bootje
1a2b3c ibuprofen??? volgens mij heeft dat geen positieve werking op prikelbare darmen. Ibuprofen behoort tot de groep geneesmiddelen die ontstekingsremmende pijnstillers of NSAID's worden genoemd.
Ibuprofen werkt pijnstillend, ontstekingsremmend en koortsverlagend.
Het is te gebruiken bij gewrichtspijn, reumatoïde artritis, artose, jicht, pijn, menstruatiepijn, abnormaal vaginaal bloedverlies, griep, neusverkoudheid, bijholteontsteking, keelpijn, migraine, hoofdpijn, koorts en hoogteziekte.
@ vragensteller misschien heb je (on) bewust ook spanning/stress kan ook op je darmen werken.
1a2b3c
Bij mij werkt het prima, heb wel iets andere klachten maar toch...
Hoeft natuurlijk niet persé ibuprofen te zijn, je kan ook een andere stevige pijnstiller nemen.
Catherine
Iedereen reageert anders op voedsel. De 1 kan prima peulvruchten eten, de ander krijgt daar krampen van. Ik ben dol op erwten- en bonensoep bijv, ik heb ontdekt dat als ik de met de staafmixer de peulvruchten grof vermaal, ze beter verteerd worden en zonder problemen ! Koolzuurhoudende dranken moet ik ook niet nemen in bep gevallen. Misschien is het een goed idee om een dagboekje bij te houden wat je eet en drinkt. Kijken of er een patroon is te ontdekken ?
Pompelmoen
@Catherine
Slim idee om een dagboekje bij te houden van je eten en klachten! Kan goed inzicht geven in je klachtenpatroon.
Orchidee
misschien een allergietest vragen?
Een familielid heeft iets van glutenallergie en krijgt buikpijn en moet enorme winden laten als hij iets 'fouts' heeft gegeten, dus misschien ergens een allergie tegen?

Sterkte ermee!
kneusi
degene die wij kennen met deze darmproblemen slikken lycopodium similiaplex r. van dr. g brinkmann uit neuenhaus. ook kan je veel darmen hebben, die wat krom gaan zitten, bij het zitten. en als je op staat zegt het soms pieuuuuuw. als het en spastische darm is helpt lycopodium enorm, bij degene die wij kennen .het is maar een tip. altijd goed om op allergie te testen. en de dokter te raadplegen. iedereen is niet hetzelfde . sterkte hoor