Afscheid nemen van dierbare

Ds. R. W. van Mourik / Geen reacties

Vraag

Ik moet afscheid nemen van een heel dierbaar persoon. Hoe kan ik dat het beste doen nu die persoon er nog is en ik nog van alles kan vragen/zeggen? Die persoon mag weten eeuwig geborgen te zijn. Een troost om dit te weten.

Antwoord

Het is sowieso al heel wat om afscheid te moeten nemen van een geliefde. Ook dat het nog kan. Er zijn dierbaren die je plotseling kunnen ontvallen zonder dat er afscheid genomen kan/kon worden. Dus waardeer het dat er de mogelijkheid is om laatste woorden met elkaar te spreken. Bovendien is het een troost om te weten dat degene waar je afscheid van moet nemen voor eeuwig geborgen mag zijn. Wat zou het een ander verhaal zijn als dat niet het geval is. Dan krijgen laatste woorden een hele andere dimensie.

Maar goed, de vraag is of en wat er nog gezegd/gevraagd kan worden nu er afscheid genomen moet worden. Natuurlijk is het goed om met elkaar te spreken nu het nog kan. Dat is van de kant van degene waar afscheid van genomen moet worden goed, maar ook als je zelf afscheid moet nemen van je dierbare. De vraag is dan wel wat er gedeeld kan en mag worden. Ik denk dat het allereerst een vraag is wat de dierbare, waar afscheid van genomen moet worden, nog zou willen zeggen of willen vragen. Misschien zijn er nog dingen die geregeld moeten worden of die naar elkaar uitgesproken moeten worden. Dat kan ook naar anderen in de familie- of kennissenkring zijn. Geef daar gelegenheid voor als het nog kan.

Maar misschien zijn er ook nog dingen die je zelf zou willen vragen of willen zeggen tegen je dierbare. Zaken wat betreft alles wat te maken heeft met het sterven en wat daarna komt. Hoe de rouwkaart opgesteld zal worden. Welke tekst er eventueel op zal komen te staan. Hoe de rouwdienst ingevuld zal worden. Hoe de dag van de begrafenis zal verlopen. Of er een steen op het graf zal komen te liggen. In welke kist hij/zij begraven wil worden. En zo zijn er heel wat dingen die besproken zouden kunnen worden. Geef in ieder geval gelegenheid om alles te kunnen vragen en/of zeggen waar hij/zij meezit of wil delen. Niet alleen met jou, maar wellicht ook met anderen. Laat er het besef mogen zijn dat het laatste woorden zullen zijn, maar dat het eeuwige Woord blijft. Ook al moet er afscheid genomen worden, God is Degene Die blijft. Niets kan ons scheiden van de liefde van God die er is in Christus Jezus, onze Heere.

Ds. R. W. van Mourik,
Alblasserdam