Winderigheid

drs. A. Meijer / 5 reacties

Vraag

Mijn vriend heeft af en toe best veel last van winderigheid. Ook als hij niet tijdig eet kan hij veel last krijgen van zijn buik/darmen. In het verleden heeft een huisarts wel eens een spastische darm geconstateerd, maar of dat de oorzaak is weet mijn vriend niet. Omdat hij niet meer naar de dokter wil, ben ik benieuwd of er meer aan de hand zou kunnen zijn? En wat kunnen we doen om het te verminderen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Allereerst is het denk ik belangrijk te stellen dat winden laten feitelijk iets 'normaals' is. Gemiddeld laten we 10-20 winden per dag. Het is dus over het algemeen een onschuldige 'klacht'.

Waarschijnlijk is de hoeveelheid lucht die je inslikt van invloed. Dit kan verhoogd zijn door bijvoorbeeld schrokkerig eten, kauwgom kauwen, koolzuurhoudende dranken drinken en roken. Ook het soort voedsel wat je eet heeft invloed. Een goede voeding(sgewoonte) is dus van belang (hierover kan je eventueel adviezen inwinnen).

Een prikkelbare of spastische darm geeft vaak winderigheid. Je kunt je voorstellen dat ook stress hierop van invloed is. Wat zeldzamer zijn de darmziekten die een rol kunnen spelen bij winderigheid. Hierdoor is er bijvoorbeeld een verstoorde koolhydraatvertering. Dit veroorzaakt in de dikke darm gisting waar gassen bij vrijkomen.

Over het algemeen zal de huisarts deze darmziekten herkennen en er naar handelen. De aanpassingen die je zelf kunt doen bij deze klacht is een goede eetgewoonte met goede voeding en voldoende beweging.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

drs. A. Meijer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ouderkerk aan de Amstel
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

darmen
5 reacties
coby
misschien te veel uien of snert gegeten?
Annique
Ik heb zelf een spastische darm en helaas hoort winderigheid er zeker bij. Wat kan helpen is opletten wat je eet. Gekruid voedsel, uien, prei en dat soort eten zorgt bij mij voor problemen. Stress kan meespelen, maar ik kan er ook last van hebben als ik totaal geen stress heb. Sterkte!
plderoos
ik heb dezelfde "klachten" (ach, als hij eruit is lucht het ook wel weer op :-) ) en ook van mij zeiden ze dat het een spastische dikke darm is. Daar kun je 84 mee worden zeiden ze. Nou, dan leef ik wel wat luchtiger :-)
meribel
is het probleem de winderigheid van de vriend of het feit dat de vriendin de winderigheid van de vriend niet zo goed verdraagt in haar omgeving?
naam
haha