Gedrag op datingsites

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Na diverse ervaringen op datingsites loop ik bijna standaard tegen het volgende knelpunt: de start van het contact is doorgaans soepel. Ze vertellen je dat ze je leuk vinden, het contact waarderen, sturen digitale kusjes en knuffels. Maar: dat doen ze niet alleen bij mij, ze daten met meerdere dames tegelijkertijd! Ook gebeurt het regelmatig dat ze ‘gewoon’ niets meer van zich laten horen. Moet ik dat accepteren? Of anders gezegd: is dat acceptabel gedrag?

Vraag 2: ik heb al een tijdje contact met iemand via een datingsite. Het lijkt goed te klikken. Hij geeft aan dat hij speciale gevoelens voor mij heeft. Echter, hij dartelt nog steeds op de site rond, vindt het leuk te zien wie er online is en wie er lid is, zegt er verder geen contacten te maken. Is het onterecht dat ik daar niet blij mee ben? Ik heb het idee dat je op die manier meerdere lijntjes open houdt en dit contact niet serieus neemt.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Klopt het dat jij ook al eerder (zie boven) een vraag ingestuurd hebt over de kennismakingen via de datingsite? Dan is mijn antwoord ná deze volgende poging dit: als jij eigenlijk toch geen vertrouwen hebt in mannen die je via die site ontmoet, ermee chat of met ze afspreekt, stóp dan met die site! Je hebt toch zélf in de hand hoe ver jíj wilt gaan? Leg de lat voor jezelf zo hoog als je wilt, maar ga die mannen niet voorschrijven hoe zíj met daten om moeten gaan. Voor je je weer op het internet begeeft om contact te maken met iemand vraag dan jezelf heel serieus af wat jíj verwacht en waarom je van alles verwacht, ofwel: wat wil jij bereiken? Pas daarna kun je ingaan op een contact en dat al dan niet voortzetten. Maar jouw ‘maatstaven’ opleggen aan iemand die je niet of nauwelijks kent is geen eerlijke manier van communiceren. Mannen zijn geen ‘dingen’ die jij kunt ‘aanhalen’ of naar jouw hand zetten al naar gelang het jou belieft.

Hoe u omgaat met een contact dat via een datingsite tot stand komt hangt van ú af. Als u meteen een aantal verwachtingen hebt van het gedrag van de ‘ander’ wordt het heel moeilijk als die verwachtingen omslaan in teleurstellingen. Wees dus helder en duidelijk van uw kant en stop wanneer het u niet aanstaat. Het gaat in eerste instantie niet over al dan niet acceptabel gedrag van een ánder, maar om úw keuzes die op uw waarden en normen gegrond zijn. Mocht u elkaar beter leren kennen, dan kunnen tegen die tijd de verschillen benoemd gaan worden.

Ook mannen hebben een eigen reden om via een datingsite te zoeken naar een mogelijke partner. En misschien hebben de mannen die jij op deze manier leert kennen ook al heel wat meegemaakt en teleurstellingen ondervonden. Laatste wat ik wil zeggen: ga eens luisteren naar iemand -echt luisteren met je hart!- in plaats van met je oordeel klaar te staan. Als je dat via het internet wenst te doen begint alles heel anoniem, maar zoals ik in mijn vorig antwoord ook schreef: iemand goed leren kennen heeft tijd nodig en vergt een hele investering die begint met naar elkaar toe wíllen groeien.

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

dating
2 reacties
PPEP
Er is veel kaf tussen het koren helaas. Ook op deze christelijke datingsite (laat ik er vanuit gaan dat je daar op zit).

Daarom sta ik zelf een beetje huiverig tegenover datingsites. Hoewel er toch ook wel zijn die er de ware gevonden hebben. Maar het lijkt allemaal zo dubbel.

Iemand er al eens bij stilgestaan wat een 'wereldse' datingsite 'in' zich heeft? Het lijkt daar maar om een ding te draaien : seks. Een relatie komt later wel. En dat begint zich op sites van christelijke signatuur ook meer en meer voor te doen. Zorgwekkend.
Jaleco
Als je met iemand serieus contact lijkt te hebben, zou je eens kunnen vragen of die persoon ook met anderen contact heeft? En dan zeggen dat jij het niet doet, omdat je anders moet kiezen.
Ik herken je gevoel wel, hier begint al een stukje trouw. Maar aan de andere kant: een relatie heb je nog niet. Net zoals je in het 'gewone' leven ook om je heen kijkt naar een leuke man/vrouw. En soms kunnen dat er meerderen zijn in je omgeving. Pas wanneer het serieuzer wordt, richt je je op 1 persoon.