Bezoedeling

F.J. Bijzet / 1 reactie

Vraag

Stel dat zelfbevrediging niet goed te keuren is en het gebeurt toch. Ik las van een gevoel van bezoedeling. Misschien moet je praten over onreinheid. In ieder geval heb ik de neiging om na elk voorval (goed of slecht) alles grondig te wassen. Het zaadvocht wil ik weg hebben. Het voelt volgens mij aan als vies. Kleding, beddengoed. Maar denk ook aan wat je aangeraakt hebt. De deur, de kraan. Je kan dan bezig blijven. Eigenlijk alles wat met het zaadvocht in aanraking is geweest. Bijv. via je handen de waskraan. Daar komt dan ook weer wat tegen aan wat je vervolgens ook weer wilt afspoelen, enz. De wasmachine die met de kleding in aanraking is geweest, enz. Misschien moet je het wassen zien als een (goed) ritueel, misschien als meer. Het geeft me ergens een goed gevoel als alles weer schoon is. Tegelijk heb ik iets van oppassen dat je niet overdrijft. Wat te zeggen van plekken die in aanraking zijn geweest met het zaadvocht en dat je zomaar laat zitten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik heb even over je vraag moeten nadenken want er zitten verschillende lagen in je vraag. Er zit een laag in waarin ik merk dat je twijfelt over of het goed is of niet. En daar niet helemaal uit bent.

Maar ten diepste lees ik met name een angst voor “de rommel” die je achterlaat. En een grote wens dat schoon te hebben. Het verstandelijke antwoord op je vraag is dat je je niet druk hoeft te maken over wat je er allemaal mee bezoedelt, maar de vraag is of je dat geruststelt. Wat ik namelijk ook lees is dat je wat angstig en dwangmatig op het zaadvocht reageert. En ik ben dan benieuwd waar je precies bang voor bent. Wat zorgt er voor dat je graag wilt dat het zo schoon mogelijk is? Het lijkt mij goed die vraag eens voor jezelf te beantwoorden en te kijken of je het daarna kunt relativeren. Lukt dat niet dan zou ik er eens met een professional over praten.

Ferdinand Bijzet

Lees meer artikelen over:

onreinzelfbevrediging
1 reactie
Lecram
Als je een probleem hebt met zelfbevrediging, is uitwendige reiniging niet voldoende. 1 Johannes 1:7b ... en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.

Lees ook eens Romeinen 8:11 ev. hierin beschrijft Paulus hoe we van de zondige begeerte verlost kunnen worden: En als de Geest van Hem Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zal Hij Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door Zijn Geest, Die in u woont.
12 Welnu, broeders, wij zijn aan het vlees niet verplicht om naar het vlees te leven.
13 Want als u naar het vlees leeft, zult u sterven. Als u echter door de Geest de daden van het lichaam doodt, zult u leven.
14 Immers, zovelen als er door de Geest van God geleid worden, die zijn kinderen van God.
15 Want u hebt niet de Geest van slavernij ontvangen, die opnieuw tot angst leidt, maar u hebt de Geest van aanneming tot kinderen ontvangen, door Wie wij roepen: Abba, Vader!
16 De Geest Zelf getuigt met onze geest dat wij kinderen van God zijn.
17 En als wij kinderen zijn, dan zijn wij ook erfgenamen: erfgenamen van God en mede-erfgenamen van Christus; wanneer wij althans met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt.