Last van duizeligheid

drs. A.J. van den Noort / 1 reactie

Vraag

Al enige tijd heb ik last van duizeligheid na inspanning en een extreme moeheid. Ik ben bijna niet in staat om mijn huishoudelijke werk te doen. Laat staan naar mijn werk te gaan. Soms moet ik echt gaan zitten anders ben ik bang dat ik flauwval. Ik ben hiervoor naar de huisarts geweest. Deze heeft bloed laten prikken voor glucose, schildklier en HB. Hier kwam niets uit. Mij werd geadviseerd om het even aan te kijken en anders terug te komen. Nu zijn we drie weken verder en de klachten blijven bestaan. Na contact met de huisarts gaf deze aan dat het waarschijnlijk spanning is, maar ik kan niet echt zeggen dat ik last heb van spanning. Wat zou het nog meer kunnen zijn?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik vind het moeilijk om een duidelijk antwoord op je vraag te geven. Ik weet niet of je een man of vrouw bent, of je gezond bent of juist veel medicijnen gebruikt, hoe oud je bent.

Duizeligheid is een moeilijke (ingangs)klacht: het kan zijn dat je draaiduizelig bent, licht in het hoofd bent, wankel op de been bent, “raar” in het hoofd bent. Ook vermoeidheid is een moeilijke (ingangs)klacht. Ben je moe in je hoofd? Of ben je juist lichamelijk moe? Zijn de klachten zomaar begonnen? Of ben je ziek geweest en kwamen de klachten toen opzetten?

Het is goed om bepaalde zaken uit te sluiten: bloedarmoede, trage/snelle schildklier, suikerziekte. Dit is gedaan door je huisarts. Heeft je huisarts ook naar je hart geluisterd? Was er een ruis aanwezig? Dit kan ook een oorzaak zijn? Is je bloeddruk gemeten? Zittend en staand? Eet en drink je regelmatig? Ontbijt je wel?

Je huisarts suggereert spanningen, dat kan ook een oorzaak zijn. Zijn deze er inderdaad? Wil je hiermee aan de slag?

Kortom: er zijn te veel (openstaande) vragen waardoor ik niet een goed antwoord op je vraag kan geven. Ik denk dat het verstandig is om je huisarts weer te bezoeken en voor te leggen dat de klachten onveranderd aanwezig zijn.

Drs. A. J. van den Noort

Tags in dit artikel:

duizelig
1 reactie
MV
Extreme moeheid kan een gevolg zijn van vitamine D tekort. Door bloed te laten prikken kan bepaald worden of dit misschien een reden (of 1 van de redenen) is.