Verminderde vruchtbaarheid man

drs. N. Wolswinkel / 7 reacties

Vraag

Een aantal jaren geleden kregen mijn man en ik te horen dat de reden waarom we geen kinderen kregen was gelegen in de sterk verminderde vruchtbaarheid van de zaadcellen. Die zijn niet gezond en niet sterk. Nu is mijn vraag: is dit een blijvende situatie of kan er na een tijd toch weer gezond zaad komen? Kan zoiets bijvoorbeeld veroorzaakt worden door stress?

Antwoord

Allerlei factoren kunnen de kwaliteit van het sperma beïnvloeden. Stress, zo las ik, kan de hoeveelheid sperma tijdelijk verminderen, maar dat is nog weer iets anders dan de kwaliteit. De consequenties van de uitslag van het eerdere onderzoek kun je het beste bespreken met degene die de uitslag heeft en kan interpreteren in het licht van alle medische gegevens.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

spermastressvruchtbaarheid
7 reacties
Droppie
Tegen mijn vriendin hadden ze dit ook gezegt 4 jaar geleden.
En ze is nu zwanger van de derde, dus wees niet bang je kan nog kinderen krijgen.
vaak ben je er heel erg mee bezig en gespannen om zwanger te raken maar als je er niet op let ben je soms zo zwanger!!!!!
Dorah
Droppie, ik vind het ontzettend fijn voor je vriendin dat zij uiteindelijk toch zwanger raakte maar om nu meteen te zeggen dat de vraagsteller DUS OOK nog kinderen kan krijgen vind ik veel te kort door de bocht. Wie weet geef je haar wel valse hoop. Daar kun je m.i. niet voorzichtig genoeg mee zijn.
katlheen
Vraagsteller heeft het hier over verminderde vruchtbaarheid van de man, niet over het "er druk mee bezig zijn" van zichzelf. Je kunt op je hoofd gaan staan, maar dat zal de kwaliteit van het sperma van manlief echt niet veranderen hoor.
drj
Dokter Wolswinkel heeft gelijk, het beste kund je nog eens met je behandelend arts spreken.

Een sperma-onderzoek moet na een aantal weken worden herhaald, om fouten en storende factoren (heet baden, ziekte, enz.) uit te sluiten.

Of de kwaliteit/hoeveelheid van de zaadcellen nog beter zou kunnen worden hangt werkelijk van de oorzaak af. Als er in het erfelijk materiaal een 'foutje' is geslopen, zodat bepaalde stoffen die voor de vruchtbaarheid nodig zijn, helemaal niet aangemaakt kunnen worden zal dit niet in de loop der jaren beter worden, stress of geen stress. Dit is dan net als wanneer je rood haar hebt. Dat wordt ook niet zwart als je geen stress hebt.

Aan de andere kant kan het heel soms voorkomen, dat bij het onderzoek een slechte zaadkwaliteit werd gevonden, terwijl later de spermakwaliteit wel goed is.
Je kunt er echter niet vanuit gaan, dat dit bij jou ook het geval is.

Factoren die zich ongunstig op de vruchtbaarheid van mannen uitwerken zijn o.a.:
- blootstelling van de zaadballen aan hoge temperaturen (sauna, heet baden, koorts)
- roken
- overgewicht
- medicamenten (sommige antidepressiva, antibiotica - eventueel ook uit vlees, sportdoping, vrouwelijke hormonen)
- hormoon-achtige stoffen uit de omgeving (weekmakers enz)
- langdurige stress
- weinig beweging of juist overmatig sporten (topsport)
- zinkgebrek, gebrek aan bep. vitaminen
- drugs (hasj)
- er zijn aanwijzingen dat het dragen van de mobiele telefoon in de broekzak ongunstig is

Deze factoren werken in op de zaadkwaliteit die zogezegd van nature aanwezig is. Zoals gezegd, kan ook het aanpassen van je levensstijl niet garanderen dat de zaadkwaliteit daarna goed is.
Aan de andere kant zal bij een van tevoren niet zo goede kwaliteit, een opeenstapeling van ongunstige factorende doorslag kunnen geven.

Vraag eerst eens aan je huisarts, of hij destijds van de specialist een artsbrief heeft gekregen, waar alles in staat. Als dit niet het geval is, laat je dan door de specialist nog eens goed uitleggen, hoe slecht de zaadkwaliteit van je man werkelijk is (eventueel met herhaling van het onderzoek). En vraag ook of is bepaald welke factoren bij jou en je man nog meer ongunstig zijn. Vraag of hij het in voor jou begrijpelijke taal op wil schrijven en of hij ook de wetenschappelijke naam (als er een officieel woord voor is) op wil schrijven, zodat je bij je huisarts kunt navragen (artsbrief) of kunt nakijken op wikipedia.

Veel succes, DrJ.

P.S. Ook als je man verminderd vruchtbaar is, is het belangrijk om te weten dat bij jou alles in orde is. Als je als echtpaar dus met verminderde vruchtbaarheid te maken hebt, is het beter dat ook na het vinden van een probleem bij 1 van de 2, ook naar de ander worden gekeken!
Droppie
Ja je heb misschien wel gelijk, ik heb het wat cru beschreven.

maar ik bedoelde er mee dat het nog wel goed kan als de artsen zoiets zeggen.

En mijn vriendin dus zat er iedere maand naar uit te kijken om zwanger te worden en toen duurde het heel lang, en toe had ze dus een baby en lette ze nergens op en ze was zo weer zwanger,
ik bedoel er mee als je zo gespannen leeft wordt je soms ook niet zwanger.

En sorry als het misschien verkeerd beschreven is vanmiddag zo bedoelde ik het niet!!!!!
katlheen
Nogmaals, het gaat hier over de kwaliteit van het sperma van de man, wat jouw overgefixeerde vriendin daarmee te maken heeft, is mij niet duidelijk.
anna30
Inderdaad @droppie: het is geheel iets anders als iemand te gespannen is om zwanger te raken of dat je duidelijk aantoonbare vruchtbaarheidsproblemen heb zoals in dit geval: slechte spermakwaliteit. Dan kan iemand zich nog zo ontspannen en er niet aan denken: dat doet niets aan het feit dat de kwaliteit slecht is.

Er is tegen mij ook altijd gezegd: ontspan je maar, dan ben je zo zwanger. Probeer het los te laten..... loslaten? hallo, ik heb een syndroom in mijn baarmoeder, dan kan ik het wel loslaten, maar zwanger wordt ik er niet van want dat kan niet. Belangrijk is om eerst de medische redenen op te lossen of te behandelen. En als er geen andere oorzaken zijn voor het niet zwanger worden, kun je zeggen: ontspan je en laat het los, dan kun je misschien sneller zwanger worden.

Vraagsteller: vraag dit aan de gynaecoloog of fertiliteitarts, die kunnen je hierop veel beter antwoord geven dan wij op refoweb.