Ring van Bandl

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Ik heb een kindje gekregen. De bevalling was enorm lang, meer dan 24 uur. Daarna een spoed sectio. Er was sprake van een “ring van Bandl”. Dit is pas naderhand opgemerkt, vertelde de arts. Na die operatie was er dus een spoedsituatie op de operatiekamer en moest ik urenlang geopereerd worden. Nu heb ik een vraag omdat ik graag een objectief antwoord hoor. Hoe ontstaat een ring van Bandl? En is het risico daarop een volgende groter?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Om jouw vragen te beantwoorden heb ik zelf ook het e.e.a. na moeten zoeken. Dat was voor mij ook wel leerzaam, dank je.

De ring van Bandl ontstaat tijdens een langer durende bevalling. Er is vaak sprake van een ongunstige ligging of grootte van de baby ten opzichte van de baarmoeder. Tijdens de baring trekt het bovenste deel van de baarmoeder samen. Normaal gesproken duwt de baarmoeder de baby daardoor naar buiten. In dit geval gebeurt dat niet maar rekt het onderste deel van de baarmoeder uit. Hierdoor krijg je een langer, dunner onderste deel van de baarmoeder en een kleiner, dikker bovenste deel. Op de overgang van het dikkere naar het dunnere deel ontstaat een band of ring. De ring van Bandl. Deze zit vaak tussen het hoofd en de schouders van de baby. Dit bemoeilijkt de geboorte.

De hoogte van het herhalingsrisico heb ik niet terug kunnen vinden. Omdat het tijdens de bevalling ontstaat denk ik dat een volgende baby primair door een keizersnede geboren moet worden. Dan zal het zich ook niet voor kunnen doen.

Het is wel verstandig om met de gynaecoloog te bespreken of en wanneer jouw baarmoeder na de ingrijpende operatie een volgende zwangerschap 'aan kan'.

Vriendelijke groet,
A. Meijer