Ontspannende, verantwoorde weekenden

Ds. J.A. Mol / 7 reacties

Vraag

Wij zijn een jong stel met drie kleine zoontjes onder de vijf jaar. We hebben het fijn met elkaar, maar we zitten met het probleem dat we niet goed weten hoe we onze vrije avonden op een goede manier kunnen invullen. Doordeweeks gaat het vaak wel goed, want dan zijn de avonden niet lang (na de huishoudelijke dingen en het op bed leggen van de kinderen drinken we gezellig koffie en kletsen we wat en dan willen we niet te laat naar bed) en we hebben allebei een avond in de week waarop we sporten, maar het probleem doet zich vooral voor in het weekend. Natuurlijk gaan we ook wel eens naar familie of vrienden, maar we gaan (ook vanwege de kinderen/oppas) niet elke vrijdag- en zaterdagavond weg.

We willen dan wel graag iets ontspannends doen, omdat we de hele week hard werken (het zij thuis of buitenshuis). Tot nu toe keken we vaak een film of een programma via internet en daar genoten we samen altijd erg van, maar we hebben toch de indruk dat dit principieel gezien niet echt verantwoord is. Natuurlijk zijn niet alle films of uitzendingen verkeerd, maar we hebben gemerkt dat de grens langzaamaan steeds meer opschuift en dat deze bezigheid steeds meer tijd opslokt. We hebben daarom besloten om ermee te stoppen, maar nu weten we eigenlijk niet zo goed wat we dan moeten doen. Natuurlijk kunnen we een (geestelijk of ander) boek lezen (dat doen we op zondag en zo nu en dan doordeweeks), dat vinden we prima en fijn, maar we worden het ook zat om elke avond een boek te lezen, omdat we dan toch ieder voor zich bezig zijn, terwijl we het leuker vinden om samen wat te doen. We voelen ons eerlijk gezegd ook wat te jong om elke avond maar saampjes op de bank een boek te lezen of een potje Rummikub te doen.

In het weekend willen we gewoon graag wat anders doen. Helaas hebben we ook te maken met financiële problemen, waardoor een etentje of concertbezoek er voor ons niet in zit (en dan heb ik het nog niet eens over de oppas die er dan bij geregeld en betaald moet worden). Heeft u misschien tips hoe wij onze avonden in het weekend zo kunnen invullen dat het wel echt ontspannend is, maar toch verantwoord? We zijn ook erg benieuwd hoe andere jonge stellen hier mee omgaan...

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste jonge ouders,

Jullie stellen een uitgebreide vraag. Een vraag waarop ik niet zomaar het antwoord weet. Ik heb niet de indruk dat veel jonge ouders met deze vraag lopen. Ik vind het mooi dat je je afvraagt hoe je op een verantwoorde manier je vrije avonden invult.

Nee, ga inderdaad niet elke vrijdag- en zaterdagavond weg. Dat lijkt mij niet de bedoeling. Misschien moe je meer leren thuis echt thuis te zijn. Fijn dat je inziet dat het niet om het even is hoe je je vrije tijd invult. Mag ik eens vragen: hoe staat het met jullie stille tijd? Als ik dat vraag, is het antwoord vaak: geen tijd...

Nu zullen jullie dat niet zeggen, maar dan toch die vraag: hoe staat het met het onderzoeken van de Bijbel allereerst voor het aangezicht van God?

Daarnaast: er zijn heus wel goedkope uitjes te vinden. Veel concerten zijn gratis of hebben een beperkte entreeprijs. Of leggen jullie de lat misschien te hoog?

Hoe gaan andere jonge stellen hiermee om? Je kent ze vast wel. Nodig ze eens uit (heb je gelijk een gevulde avond). Vraag ernaar. En wellicht ontstaan daar ook nog goede vriendschappen uit.

Tenslotte. Jullie zijn als jonge ouders gezegend met drie jongens. Voedt ze op in de vreze van de Heere. Laat de kinderen zien wat het betekent de Heere te dienen! Gods zegen.

Met hartelijke groet,
Kand. J. A. Mol

Ds. J.A. Mol

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Harskamp
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

vrijetijdsbesteding
7 reacties
M71
Ik snap je heel goed, misschien is t goed om dit ook op het forum te delen, waarbij je wellicht meer reacties krijgt.
Wat ook een idee is, deed mijn zus regelmatig: ze liet de kinderen eerst eten, en als ze op bed lagen ging ze met haar man samen een heerlijk gerecht maken, wat de kinderen toch niet zouden waarderen. De tafel leuk dekken, kaarsjes aan.......ze vond het leuk om eerst samen bezig te zijn, en dan heerlijk samen genieten. Doe je niet iedere week, maar misschien een tip voor af en toe......
Hoop dat je meer reacties krijgt, succes!
willemina
Herkenbaar hoor. Allebei een baan, jonge kinderen en voor je gevoel 'te jong' om elk weekend thuis te zitten. Een paar tips uit mijn ervaring:
* wij spreken af met vrienden die ook jonge kinderen hebben en al het kleine grut blijft dan slapen op de locatie waar we zijn. Dus de ene keer spelletjesavond bij ons en dan blijven hun kinderen bij ons slapen en die brengen we de volgende ochtend weer thuis. En de volgende keer andersom.
* twee keer per jaar gaan onze kinderen een weekend naar opa en oma en doen we samen leuke dingen. Dus een keertje uiteten, tot half één borrelen in de kroeg en goede gesprekken hebben en lekker lang samen in bed liggen. Dat kan ook prima in je eigen huis/woonplaats als je bereid bent je huishouden te negeren en even uit je eigen gewoontes te stappen.
* skypen. Soms zit ik een avond te skypen met een goed vriendin en zit mn man te gamen of voetbal te kijken.
* wij hebben een abonnement op pathe-thuis. Dus af en toe plannen we een filmavond: flesje wijn, paar hapjes, kaarsen aan en lekker samen op de bank.
* oppastijd uitwisselen met andere jonge gezinnen. Wij passen af en toe op de kleine van de buren en zij op onze kinderen en daar betalen we elkaar niet voor. Geen jonge gezinnen om je heen? Vraag eens rond of stap gewoon op de buurtjes af. Grote kans dat ze in dezelfde situatie zitten.
* thuis blijven kun je ook afwisselen. De ene keer jij op stap met vriendinnen en je man thuis, de andere keer andersom. Omdat wij allebei werken hebben we soms de neiging om al onze vrije tijd samen te plannen, maar aangezien ik ook mn vriendinnen af en toe wil spreken en mijn man soms wil mountainbiken of hardlopen kunnen we niet alles samen doen. Wij proberen elkaar ook de ruimte te geven om vrije tijd zonder de ander te hebben.

Hoop dat je iets hebt aan mijn tips/ervaringen. Succes!

Ik hoop dat je wat met deze tips kunt.
damy
Zijn je financiële problemen zo ernstig dat die niet op te lossen zijn?

Toen wij nog in de kleine kinderen zaten, gingen we vaak gourmetten als ze op bed lagen!

Je kan ook mooie concerten op de Reformatorische omroep bekijken..

En wat ik pas van iemand hoorde : budget menu bestellen bij de Bezorg beer!
saar78
Wat een goed antwoord van de ds.! Fijn dat jullie de avonden verantwoord willen invullen. Echt tips heb ik niet. Op vrijdag of zaterdag voorlezen aan het oudste kind over hoe de Heere werkt in Zijn kinderen vind ik altijd een waardevol uurtje. Heb je de oudste even individueel, later kan het tweede kind erbij zijn. Gezellig koffie drinken, kind naar bed en dan napraten met elkaar. Samen iets lekkers klaarmaken is ook echt gezellig en ontspannend. Legpuzzel is verslavend, de mooiste gesprekken gevoerd.
Femke
misschien een leuke hobby zoeken (muziek of iets creatiefs), dat kan je ook weer met andere mensen in contact brengen waar ook weer wat uit voort kan komen..
NicovanderSmit
Mooie vraag!
Je kan bijvoorbeeld samen een avond van Stichting Jij Daar bezoeken, deze zijn gratis en opbouwend. (www.jijdaar.nl)

Wat ook mooi kan zijn om andere stellen uit de kerkelijke gemeente op te zoeken of uit te nodigen en met elkaar te eten.
Jello
Wat mooi, dat jullie samen de bewuste keuze hebben gemaakt om niet langer meer naar films te kijken! Dat je nu even een leegte ervaart, is begrijpelijk. Dat is meestal zo als je met een gewoonte stopt. Steun elkaar om niet weer terug te grijpen naar datgene waar je bewust afstand van wilde nemen. Deze keuze kan beproeft worden, satan komt er ook op af om je opnieuw te verleiden. Bid maar of de Heere Zelf een nieuwe invulling voor deze avonden wil geven. En blijf zoeken naar mogelijkheden, probeer ze uit. Bid en werk.

Je hebt hier al verschillende tips gekregen. Misschien is het nog een idee om samen een nieuwe of oude hobby op te pakken. Waar houden jullie van? Samen muziek maken, samen knutselen of misschien sporten? Dat laatste kan ook thuis, als je op zolder wat ruimte over hebt, koop dan twee hometrainers of i.d. Op marktplaats of bij de kringloop kost dat spul bijna niets.

Zoek het ook op te vullen met goede dingen. Nodig eens iemand uit die eenzaam is. Neem de tijd voor Bijbelstudie. En geniet ook van elkaar, de tijd dat je kinderen nog zo vroeg op bed liggen en je de hele avond voor elkaar hebt is zó voorbij.

Fijne, gezellige en waardevolle avonden toegewenst.