Jezus is de weg, de waarheid en het leven

Ds. J.J. van Holten / Geen reacties

Vraag

Jezus is de weg, de waarheid en het leven. Wat moet je dan precies aan Hem vragen als je bidt?

Antwoord

De vraag die gesteld wordt gaat over het bidden. Wat ik zo mooi vind aan deze vraag is dat bidden in verband gebracht wordt met het Woord van God. Vaak is het zo dat onze behoeften, onze nood of wat wij begeren voorop staat in onze gebeden. Het is vaak zelfs zo dat wij alleen bidden als we wat nodig hebben en dat we op andere momenten het gebed helemaal vergeten.

Fijn om te zien dat je je bijbel open hebt bij het bidden. Maar dan nog is je vraag heel terecht. Wat bid je dan precies. Vooral dat woordje “precies” springt er voor mij uit. Want bidden is niet zomaar iets uit de losse pols. Niet zomaar een bijkomende bezigheid en zeker niet zoals je wel eens hoort een laatste strohalm, in de zin van baat het niet dan schaadt het ook niet. Precies bidden, is bidden bij een open bijbel. Dat is pleiten op Gods beloften. Ik bid niet zomaar in het wilde weg, maar ik bid op grond van wat God in Zijn Woord beloofd.

Ook de genoemde tekst is een belofte. Jezus zegt daarin wie Hij voor jou wil zijn. Alle zogenaamde 'ik ben' woorden van Jezus' zijn beloften. Jezus belooft voor jou die dat leest, voor Zijn gemeente, voor allen die in Hem geloven, dat Hij wil zijn de Weg de Waarheid en het Leven.

Nu het gebed:

Weg:
“Heere leidt mij op Uw weg. dat is de weg van het kruis, dat is de weg van de verzoening, dat is ook de weg van Gods eeuwige toekomst.”

Waarheid:
“Ik ben van mijzelf een leugenachtig mens. Als ik een ander niet bedrieg dan houd ik mezelf wel voor de gek. Maar U die de waarheid bent, leid mij in die waarheid.”

Leven:
De dood is voor elk mens onafwendbaar. Dat is het einde van het leven. Niet voor iemand die Jezus kent en liefheeft. Voor die mens begint het leven dan pas als het aardse lichaam sterft. Bid of de Heere je de toekomst van dat leven wil geven. Niet straks maar nu reeds want als je vandaag een levend christen bent, dan ben je ook een levende getuige en kun je ô vruchtbaar zijn voor anderen.

Tenslotte. Je mag aan de Heere Jezus alles vragen. Nooit lees ik in het evangelie dat Hij iemand afwijst die tot Hem komt. Christus zegt die in mij gelooft zal leven! en Al wat gij de Vader vragen zult in Mijn naam dat zal u gegeven worden. Het komt dus aan op het geloof. Maar ook dat is weer gave van God. Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Met vriendelijke groet, ds. J. J. van Holten, Leerdam.

Lees meer artikelen over:

bidden