Vriend zonder christelijke achtergrond

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Sinds dat ik verkering heb met mijn vriend, gaat hij met mij mee naar de catechisatie en regelmatig ook mee naar de kerkdienst op zondag. Hij heeft verder geen christelijke achtergrond. Als we ons later samen bij een kerk willen aansluiten, of als hij zich ook bij mijn kerk (Ger. Gem.) wil aansluiten, moet hij dan eerst de belijdeniscatechisatie volgen om lid te worden? Of kunnen we ook trouwen zonder dat hij nog lid is? Want als hij geen lid is mag hij toch ook geen jawoord bij de doop van eventuele kinderen uitspreken?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Je vraagt mijn mening over een zaak waar ik niet achter kan staan. Duidelijk zegt ons Gods Woord geen juk aan te trekken met een ongelovige. Dat er wel eens iets goeds uit kan voortkomen is waar, maar het is beter niet tegen Gods Woord in te gaan.

Om kerkelijke bevestiging te verkrijgen is het niet nodig dat de ander lid is, maar wel dat hij belooft het christelijk karakter van het huwelijk niet tegen te staan en ermee in te stemmen dat de kinderen gedoopt worden. Daarbij mag hij zolang hij geen lid is ook geen antwoord op de doopvragen geven.

Vergeet ook niet dat de familie onkerkelijk is en dat het veel problemen geven kan, waar ik je niet voor over heb. Voorkomen is beter dan genezen. Wees er ernstig en biddend mee bezig.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

Lees meer artikelen over:

relatie met niet-gelovige