Thierry Baudet en zijn Forum voor Democratie

G.J. Jansen / Geen reacties

Vraag

Wat moeten we als christenen denken van Forum voor Democratie (FvD) en Thierry Baudet?

Antwoord

Beste vragensteller,

Dankjewel voor je vraag. Jammer dat je niet wat duidelijker aangeeft welke reactie je precies van mij verwacht. Ik geef nu maar een globaal antwoord.

In algemene zin kun je zeggen dat FvD een populistische partij is, die bepaalde issues in het maatschappelijk debat oppakt; zoals: immigratie, corona-aanpak, Europese Unie en klimaatbeleid. FvD staat net als de PVV een soort cultuurchristendom voor en ziet de ideale Nederlandse samenleving en politiek als een solide en stabiele constructie, gebaseerd op Verlichtingsidealen i.c.m. Joods-Christelijke inzichten, aangevuld met conservatieve idealen.

I.t.t. confessionele partijen als de CU en de SGP heeft FvD geen beginselprogramma gebaseerd op een godsdienstige identiteit (de christelijke godsdienst met de Bijbel als Gods Woord als uitgangspunt). Het FvD partijprogramma is een potpourri van ideeën, uitgangspunten en beginsels, die tot een samenhangend verhaal zijn gesmeed.

Dat is tevens het bezwaar dat ik als christen heb tegen FvD. Baudet is een intellectueel en cultuurchristen, die losse onderdelen van de christelijke erfenis aan zijn ideeën toevoegt. De erfenis van de christelijke religie is echter niet los verkrijgbaar en is een full-package. Je omarmt het helemaal of juist niet.

Vanuit bovenstaande overweging volg ik FvD kritisch. Op sommige dossiers voel ik als SGP-stemmer veel overeenkomst met deze partij, terwijl ik op medisch-ethisch gebied een gapende kloof ervaar. FvD staat pal voor het zelfbeschikkingsrecht van een ongewenst zwangere vrouw en een bejaarde met een euthanasiewens.

Als persoon vind ik Baudet geen teamplayer. Hij opereert solistisch of samen met een select aantal partijprominenten. Verder heeft hij de neiging kritiek op zijn partij (standpunten en uitlatingen van hemzelf partijleden) gemakkelijk terzijde te leggen en af te doen als nietszeggende kwaadsprekerij. Een ander kwalijk punt is dat hij niet ferm en duidelijk afstand neemt van antisemitische uitlatingen van de jeugdafdeling van zijn partij. Theo Hiddema vindt dit ook een zwaarwegend punt en heeft al meerdere keren aangegeven de partij om die reden te verlaten.

Samengevat: kies als christen voor een confessionele partij en hoed je voor populistische partijen.

G. J. Jansen

Lees meer artikelen over:

politiek