Wederzien na de dood

ir. Raymond H. Warnaar / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag wat betreft het elkaar wederzien na de dood. Ik had hier laatst een discussie over en kon hier moeilijk antwoord op geven. Ikzelf neem aan dat Jezus onze Redder is en, zoals Hij zelf heeft gezegd, dat Hij de enige weg naar de Vader is. Ik ben de enige uit de familie die de Bijbel aanneemt als het Woord van God en probeer hier zo goed mogelijk mijn best in te doen om zo goed mogelijk te leven.

De discussie ging over het feit dat mijn familie altijd wel voor iedereen klaar staat en alles geeft wat een ander nodig heeft. Ze leven in principe zoals de geboden het voorschrijven. Ze wisten mij te vertellen dat ieder mens in zijn/haar hart weet wat goed en slecht is en dat zij daar geen boek of geloof voor aan hoeven te hangen. Toen vroeg iemand aan mij: "Dus jij wil zeggen dat als ik mijn hele leven goed heb gedaan en geleefd heb zoals het in de geboden wordt verteld, ik naar de hel/tweede dood ga omdat ik geen geloof heb aangehangen? Oftewel, ook familie zal elkaar niet terugzien als de een wel gelooft en de ander niet?” Dit was een best moeilijke vraag voor mij. Kan iemand mij hier wat meer duidelijkheid in geven?

Antwoord

Vraagsteller,

Bedankt voor je vraag. Laat ik maar gelijk met de kern beginnen: je schrijft dat je familie leeft zoals de geboden het voorschrijven en dat ze denken dat ze daarom geen geloof of boek nodig hebben om een goed leven te leiden.

De vraag die dan direct opkomt is: wat is een goed leven? Wat is een echt leven? Met wat voor een leven kunnen we concluderen dat we het beste uit het leven gehaald hebben? Door goed en aardig te doen tegen andere mensen? Door veel geld verdiend te hebben? Door de arme mensen van India of andere landen geholpen te hebben? Door de geboden van de Nederlandse wetgeving stipt gehouden te hebben? En wat als je in Afghanistan geboren bent of in Noord-Korea? Welke geboden moet je dan gehouden hebben?

Het echte doel van ons leven is om God alle eer en aanbidding te geven! Want Hij is onze Maker, onze Schepper. En dat niet alleen, maar Hij geeft ons elke dag alles wat we nodig hebben om te leven: zuurstof, regen, zonneschijn, eten en drinken, enzovoort. Ook al maken wij er een puinhoop van en lijken de meeste mensen God niet meer nodig te hebben, Hij geeft ons elke dag zo ontzettend veel! Ondanks het feit dat de mensen zichzelf en de zonde (leven zonder God) liever hebben dan onze Schepper, blijft God op ons wachten en roept Hij ons. De Bijbel leert ons dat we God ten diepste haten, omdat we door de vijand van God, de satan, verleid zijn. We zijn daardoor het echte zicht op God kwijtgeraakt en verblind geworden. We denken dat ons leven door een oerknal toevallig ontstaan is en ontkennen de grootheid en heerlijkheid van de schepping en de Schepper. We leven in de duisternis en zijn voor God weggevlucht. We poetsen ons leven een beetje op met onze eigen regeltjes en hebben God niet meer nodig. Zo stekeblind zijn we, als we zonder God blijven leven...

Maar wat is God goed dat Hij ons op blijft zoeken! Door middel van het Evangelie, het goede nieuws, dat wereldwijd verkondigd wordt. En waarin we lezen en horen dat God Zijn eigen lieve Zoon gegeven heeft om met Zijn leven voor onze zonden te betalen en om ons op die manier weer bij God te brengen! Alleen Jezus is de weg naar de Vader. Alleen Zijn volmaakte gehoorzaamheid en liefde kan ons weer vrede met God geven. Al onze goede werken tellen niet, ze zijn een wegwerpelijk kleed, zo lezen we het bij de profeet Jesaja.

Het echte doel van ons leven is dus het kennen, liefhebben en eren en verheerlijken van onze God en Schepper. Je kunt ook zeggen dat het een wandelen of een dagelijkse en intieme omgang met God is. Die begint in dit leven wanneer we onze zonden oprecht belijden en in Zijn Zoon beginnen te geloven, door op Hem te vertrouwen. Dan begint er een nieuw leven in ons hart waardoor we weer naar God gaan verlangen. En dat nieuwe leven zal pas echt volmaakt zijn, als we bij God altijd in de hemel mogen wonen. Dan zullen we dagelijks met Hem mogen wandelen, zonder zonden, zonder gebreken, zonder afstand, intiem en dichtbij! Dan ontvangt God ook pas echt weer alle eer en roem van Zijn kinderen!

Misschien lijkt het erop dat ik je vraag met een omweg aan het beantwoorden ben, dat klopt! Want wat hebben we aan een hemel of een leven na dit leven als we God op aarde nooit hebben leren kennen of zelfs genegeerd hebben? Met andere woorden: wat willen we in de hemel doen als we op aarde God nooit nodig en liefgehad hebben?

Tenslotte, de Bijbel is duidelijk over twee wegen en twee bestemmingen. Een leven met de Heere op aarde, zal een eeuwig leven met de Heere geven in volmaakte zondeloosheid en heerlijkheid. En niet alleen met de Heere, maar met allen die Zijn verschijning hebben liefgehad. Wat een herkenning en vreugde zal er zijn in de hemel! Maar een leven zonder de Heere op deze aarde, zal een eeuwige toekomst zonder God, zonder hoop en zonder Zijn bescherming en liefde geven. Wat een enorme tegenstelling!

Er zijn veel gedeelten in de Bijbel die hier iets van weergeven, denk bijvoorbeeld aan Mattheus 5:29, Lukas 12:5, Lukas 16:19-31, 2 Korinthe 12:2-4, Openbaringen 20:10 en andere verzen. Direct en indirect laat de Bijbel ons steeds zien dat hemel en hel beiden realiteit zijn. Maar nog veel duidelijker lezen we in de Bijbel over de onbeschrijfelijke goedheid en liefde van God voor de verloren mensheid. Daarom is de belangrijkste vraag voor jou, voor jouw familie en voor mij: Wat doen we met Gods liefde voor verloren zondaren? Zoek de Heere en leef, echt en voor eeuwig! De Heere heeft nog geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen (2 Petrus 3:9). Zo goed en zo groot is onze God!

R. H. Warnaar

Lees meer artikelen over:

helhemelherkenning in hemel