Natte droom

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jongen van 16 jaar en als ik een natte droom heb is mijn bed nat. Wat kan ik hier aan doen? Wat kan ik hier tegen gebruiken?

Antwoord

Een natte droom betekent dat je een nachtelijke zaadlozing hebt. Je kunt er niets aan doen om het te voorkomen, het hoort bij je normale seksuele ontwikkeling en het is een biologische reflex. Natte dromen komen voor tijdens de REM-slaap (Rapid Eye Movement). Dit is de slaapfase waarin je erg levendig droomt. Allerlei onbewuste lichamelijke functies worden in deze fase gestimuleerd. Je hartslag en ademhaling versnellen. Er stroomt extra bloed naar de hersenen en naar de zwellichamen in de penis. Je dromen hoeven niet over seksualiteit te gaan om een zaadlozing te krijgen. Veel fantaseren over seksualiteit kan nachtelijke zaadlozingen wel bevorderen.

De gemiddelde hoeveelheid vocht die je verliest is ongeveer de hoeveelheid van een theelepel. Vaak zal alleen je onderbroek en/of pyamabroek nat zijn, bij jou blijkbaar ook je bed. Veel jongens vinden dat vervelend, schaamtevol. Je zou met je moeder af kunnen spreken dat er een paar extra lakens in je kast liggen en je zelf zonodig je bed verschoont. Als je niet thuis bent en je bent bang het bed nat te maken, zou een extra onderbroek al veel op moeten kunnen vangen.

Drs. Joke Ronner-Wattel

Lees meer artikelen over:

zaadlozing