Zingen is twee keer bidden

Ds. M.F. van Binnendijk / 1 reactie

Vraag

Is de uitdrukking “zingen is twee keer bidden” terug te voeren naar het Woord?

Antwoord

Nee! Aanvulling: Kennelijk voelen en beleven sommige mensen bij het zingen van de Psalmen of geestelijke liederen iets of meer dan iets, wat zij bij het gebed ook ervaren. Maar het is een goedbedoelde, echter wat gekunstelde uitdrukking, die ik in de Schrift als zodanig niet tegenkom.

Dat muziek innerlijk iets met ons doet -luisterend of zingend- is een feit. Luther meende oprecht dat muziek de duivel (en sombere gedachten) op de vlucht dreef. Maar dit is eerder een zaak van en voor de pastoraal-psychologie.

(Be serious...!)

Heel goede en inspirerende Kerstdagen wens ik je toe, samen met het Refoweb team.

Groet,
Ds. M. F. van Binnendijk

Lees meer artikelen over:

zingen
1 reactie
AHHK76
Op internet las ik: Vaak wordt beweerd dat Augustinus zou hebben gezegd: zingen is twee keer bidden, of: wie zingt, bidt dubbel. Maar het juiste citaat luidt inderdaad "Qui bene cantat bis orat", dus: wie GOED zingt, bidt tweemaal.

5 jaar geleden beantwoordde Ds. Binnendijk ook een vraag waarin deze dingen aan de orde komen op refoweb:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/16212/boze-wegjagen

Normaal kun je stil (mee)bidden. Met zingen gebruik je meer van het lichaam en kun je op een andere manier getuigen tegenover de mensen en strijden tegen deprimerende gedachten... De duivel hoort het ook als je woorden van of over God zingt en hij heeft dan minder kans; Jezus sprak tegen duivel ook woorden van God toen die hem wilde verleiden.

Als iemand de neiging heeft om te gaan hyperventileren en dan gaat zingen dat kan soms een aanval voorkomen. Door zingen worden de hersenen geactiveerd en de ademhaling gereguleerd. Hierdoor kan het gevoel van iemand minder makkelijk vat op de persoon krijgen.

Dus hoe dan ook, ik ervaar zingen en/of luisteren ernaar als heel heilzaam! Ik ben God dankbaar hoe hij mij heeft gezegend door het zingen heen. Wij zijn geschapen om God te aanbidden, loven en eren. Zingen kan daar aan bijdragen en als we dat doen dan kan dat ook veel onverwachtse, onverdiende zegeningen voor onszelf voortbrengen.