Over problemen praten

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 1 reactie

Vraag

Ik heb wat problemen thuis en ik heb daar met een volwassene veel over gepraat. Hij heeft me toen enorm geholpen. Toen de situatie een stuk verbeterd was, hebben we afgesproken dat ik zou komen als ik wilde praten. Nu, een paar maanden later, gaat het niet meer met me. Ik zou daarom heel graag met hem willen praten. Maar hij heeft het erg druk (dat zegt hij niet, maar ik zie het) en hij is overspannen geweest. Ik durf nu niet meer te vragen of ik met hem mag praten. Hij vraagt zelf ook niets meer als hij me tegenkomt. Maar misschien komt dat omdat ik dan met vriendinnen ben? Ik weet het niet. Wat moet ik doen? Kan ik het maken nu ook nog eens wat van zijn tijd te willen hebben, terwijl die andere dingen die hij te doen heeft veel belangrijker zijn?

Antwoord

Beste vriend(in),

Uit je vraag blijkt allereerst dat je zelf hulp nodig hebt en tegelijk dat je oog hebt voor anderen, wat zij weer nodig hebben voor hun persoonlijke situatie. Aan de hand van de dingen die je verwoord wil ik je een paar dingen meegeven:

1. Een bijbels gegeven is dat we onze naasten lief moeten hebben als onszelf. Dat houdt tegelijk in dat we ook onszelf liefhebben en dat je dus in een situatie als die van jou om hulp mogen vragen.

2. Je hebt oog voor de volwassene die je eerder geholpen heeft en dat is goed. Je moet hem niet overvragen, gezien zijn drukte en overspannenheid. Aan de andere kant heeft hijzelf gezegd dat je hem nogmaals mocht benaderen. Dat geeft jou weer de overweging om hem toch te benaderen.

Gezien het feit dat je zelf hulp nodig hebt en deze man je hulp heeft aangeboden, lijkt het mij dat je hem mag benaderen. Het is wel goed om direct aan te geven dat je je daar enigszins bezwaard bij voelt en dat je ook openstaat voor een 'doorverwijzing' door hem aan een ander. Dat laatste lijkt me wel heel reëel.  Het is sowieso niet goed om je aan één persoon op te trekken, daarom moet je ook open staan voor hulp door anderen. Maar nogmaals in eerste instantie mag je, denk ik, deze persoon benaderen. Jij hebt hulp nodig en dan mag je een beroep doen op mensen die je kunnen helpen.

Van harte hoop ik dat je snel geholpen wordt en dat je daarbij ook de Heere niet uit het oog verliest. Hij is altijd bereid om naar ons te luisteren. stort je hart uit voor Zijn aangezicht. (Psalm 62).

Met hartelijke groeten,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

relaties
1 reactie
zonneschijn
Ik zou als volwassene jou graag wilen helpen.
ik weet natuurlijk niet of dat tot jou mogelijkheden behoort?
en of je dat wil. ik heb een portie levenswijsheid doordat ik veel meegemaakt heb Daarnaast heeft de Heere mij veel geleerd. en blijven we leren. je mag altyd mijn mailadres opvragen dit zeg ik je geheel vrijblijvend. leg daarnaast net wat Michel zegt ALLES vd Heere neer. Zijn naam is toch w
Wonderlijk raad! Sterke God Vredevorst oa. HGr.