Gemeente gezocht

Ds. C. Harinck / 4 reacties

Vraag

Ds. C. Harinck, ik heb een vreemde vraag aan u. Ik lees momenteel uw boek “Christus en de christen”. Ik vind het geweldig mooi. Het is precies mijn eigen levensthema. Christus leeft in mij! Maar ik heb een probleem. Vijftig jaar heb ik bij de “Vergadering van Gelovigen” gezeten. Daarna samen met mijn dochters vele evangelische gemeenten bezocht.

Nu zit ik thuis en weet het niet meer. Of ik vind de gemeente te traditioneel/streng/wettisch of te charismatisch/halleluja/handen opsteken. Ik zou het liefst gewoon onder een goede dominee verkeren met een boodschap zoals in uw genoemde boek en hopelijk vrolijke/blije liedjes (opwekking/Johan de Heer) zingen. En verder met oprechte christenen communiceren die Jezus liefhebben en Zijn omgang zoeken.

Nu mijn vraag: Weet u ergens in Apeldoorn of omstreken een goede gemeente of ergens op Walcheren/Zuid beveland waar we ook vaak komen? En weet u wellicht meer van die prachtige bevindelijke boeken? Zou ik ergens recensies kunnen vinden van de andere boeken van ds. C. Harinck?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Allereerst ben ik verblijd dat u mijn boek over Christus en de christen met zo veel vrucht leest. Het is kost die velen niet weten te waarderen. Veel mensen houden zich bezig met de basten van de godsdienst en vergeten de kern. Christus is de kern. De rest is bijzaak. Hem te kennen is het eeuwige leven en Hem niet te kennen de eeuwige dood.

Maar dan nu uw vreemde vraag, zoals u zelf zegt. Ja, zo’n kerk, zo’n gemeente, zulke medechristenen en zulke dominees zou ik mij ook wensen. Ik denk dat er heel wat meer zijn die met u instemmen. Maar helaas wat ik wil gaat niet altijd op. We leven in een gevallen wereld en moeten het doen met een onvolmaakte kerk en onvolmaakte dominees. Met een gemeente van zondaren en een kerk tegen wie Jezus heel wat heeft, zoals we zien in de brieven aan de zeven gemeenten. En toch mag u niet op uzelf blijven staan. U moet zich bij de kudde voegen en gaan waar de herders het brood uitdelen.

Ik denk wanneer u met deze instelling op zoek gaat er in Apeldoorn best een gemeente te vinden is, waar een onvolmaakt christen  met andere onvolmaakte christenen naar het Woord van God kan luisteren. En wat bevindelijke boeken betreft. Als ik aanvoel wat u zoekt, zou u de werken van de gebr. Erskine moeten aanschaffen.

Een goede zoektocht en Gods zegen toegewenst.

Ds. C. Harinck

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Kapelle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

boeken
4 reacties
Pol
Voel helemaal met de vragensteller mee. Gods zegen toegewenst met het zoeken van een gemeente!
erishoop
ben redelijk bekend in 1 van de streken ( i.v.m. mijn werk) waar u informatie over vraagt
als u een onvolmaakte kerk en onvolmaakte dominees zoekt in de regio apeldoorn
waar ellende verlossing en dankbaarheid wordt verkondigd dan nodig ik u uit bij de onvolmaakte gemeente te:
LIEREN = oud gereformeerde gemeente
BEEKBERGEN = gereformeerde gemeente
APELDOORN= gereformeerde gemeente
APELDOORN = hersteld hervormde kerk
APELDOORN = christelijk gereformeerde kerk
APELDOORN = protestantse gemeente van bijzondere aard EBEN HAEZER

en om alle onvolmaakte gemeente's verdermaar niet te noemen en niet te vergeten verwijs ik u naar het onvolmaakte kerktijden.nl

oja let maar niet te veel op de aardse onvolmaakte kerk naampjes het zijn maar verwijzingen om zich te onderschijden van de anderen net als mensen te onderscheiden zijn van elkaar door voornaam, achternaam en burgrservice nr...
uiteindelijk gaat het maar om 1 algemene christelijke kerk waar u zich thuis gaat voelen
Jaleco
Het is niet zo moeilijk als het lijkt :-). Vraag de Heere u de weg te wijzen, en bezoek de gemeenten in de omgeving een aantal keer en toets de prediking aan de Bijbel. Elke gemeente moet je toch wel zo'n 10 x bezoeken om een redelijk beeld te krijgen. Veel zegen gewenst!
Hotel
Vraagsteller,

Via de website van de hersteld hervormde gemeente in Apeldoorn kun je de kerkdiensten live meekijken en ook terugkijken. Zo krijg je een beeld van de dominees en prediking aldaar.
Maar om een helder beeld van een gemeente (waar het evangelie gepreekt wordt) te krijgen moet je het advies van Jaleco opvolgen en ook met gemeenteleden praten; zij vormen het lichaam van Christus waar u ook onderdeel van uit wilt maken.