Energetische massage

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

In verband met mijn studie heb ik een paar keer mee mogen kijken bij een heel normale massagebehandeling. Zo leek het tenminste. De masseur zei tegen het einde van de behandeling dat hij nu weer de energie terug ging geven aan de cliënt. Hierbij wapperde hij een paar keer met krachtige bewegingen boven de rug van de cliënt. Ik vind het maar vreemd en heb er een eng gevoel bij. Is het mogelijk om energie van een ander over te nemen en terug te geven? Heeft deze handeling oorsprong bij iets als boeddhisme? Hoe moet ik hier als christen op reageren?

Antwoord

Beste vragensteller,

Waarschijnlijk paste deze therapeut een vorm van energetische massage toe. Dat vindt zijn oorsprong in de Oosterse geneeskunst. Gezien de verwevenheid van deze geneeskunst en filosofie/religie moet je hier wel voorzichtig mee zijn. Wellicht is er een mogelijkheid dit aan de masseur te vragen?

Persoonlijk geloof ik niet dat een beetje wapperen boven iemands lichaam de energie kan laten terugstromen. Hooguit produceer je wat windenergie ;-)

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

natuurgeneeskundeocculttherapie