Alzo lief heeft God de wereld gehad

Ds. H.J. Stoutjesdijk / Geen reacties

Vraag

"Alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven". Met wie wordt "de wereld" bedoeld? Alleen de uitverkorenen?

Antwoord

Johannes 3:16 geeft antwoord op de vraag voor wie deze liefde bestemd is: De wereld. Het is uit het verband van Johannes 3:16 in elk geval duidelijk dat dit niet de wereld van de uitverkorenen is. Want er volgt achter: "Opdat een iegelijk die gelooft".

Johannes gebruikt het woord "wereld" nooit in de zin van uitverkoren wereld. Wie dat doet, heeft maar enge gedachten over het wezen van Gods liefde. Ik wil daarmee in geen enkel opzicht tekort doen aan de Bijbelse leer van de uitverkiezing. Want ik geloof die vast en zeker. Het is de meest gezegende en troostrijke waarheid die Gods kinderen in het Woord mogen vinden. Maar vers 16 van Johannes 3 spreekt daar niet van.

Betekent het woord "wereld" dan de wereld die in het boze ligt? De wereld waarvan de satan overste is? De wereld van zonde en ongerechtigheid? Neen! Hoe zou God, Die te heilig is om het kwaad te aanschouwen, zo'n wereld kunnen liefhebben? Dat zou regelrecht tegen Gods eigen Wezen ingaan. In ieder geval gebruikt de evangelist hier het woord "wereld" niet in deze betekenis.

Het woord "wereld" betekent hier de wereld die God heeft geschapen. Toen Hij ook de mens schiep naar Zijn beeld en gelijkenis als haar kroon en pronkjuweel. Het voorwerp van Gods liefde is dus het ganse menselijke geslacht zonder enige uitzondering. De wereld met z'n gelovigen en ongelovigen. Het betekent niet dat ieder mens, stuk voor stuk en hoofd voor hoofd, zalig wordt. Hier is geen sprake van algemene verzoening. Het betekent wel dat Gods genade en liefde zo wijd en zo ruim is dat iedereen zalig kan worden. Zo legt onze belijdenis dit woord uit.

Calvijn zegt: Christus bezigde de algemene uitdrukking "een ieder", beide om allen zonder onderscheid uit te nodigen, om deel te nemen aan het leven, en elke verontschuldiging van ongelovigen af te snijden. Dat is ook de strekking van het woord "wereld". Hoewel er niets in de wereld is, dat Gods gunst waardig is, toch toont Hij Zichzelf met de gehele wereld verzoend, als Hij alle mensen zonder uitzondering tot geloof in Christus uitnodigt.

Kan het ruimer? Heerlijker? Rijker? Wordt hier iemand uitgesloten? "Alzo lief heeft God de wereld gehad." Laten we maar letterlijk nemen wat Gods Woord hier zegt. Laten we het maar niet beperken tot een enkeling. Wij hebben dat recht niet. De wereld. Dan kan het voor u, jou en mij. Wie we ook zijn. Er zijn voor God geen hopeloze gevallen. Dan kan bij God vandaan inderdaad iedereen zalig worden. Het Kerstfeest was voor Johannes rijk gezegend.

Ds. H. J. Stoutjesdijk

Tags in dit artikel:

aanbod van genadeevangelie