Niet van de juiste kerk voor vacature

Reformatorische Maatschappelijke Unie / 1 reactie

Vraag

Ik ben werkzoekende. Regelmatig kom ik vacatures tegen met als voorwaarde dat men lid moet zijn van een bepaalde kerk(en). Ik ben lid van de PKN en voldoe niet aan die voorwaarde. Ik heb eens gereageerd op een vacature, maar die werd niet in behandeling genomen omdat ik niet van de juiste kerk ben. Is dit een vorm van discriminatie? Ik heb hier moeite mee. Er zijn al zo weinig vacatures in mijn sector. Ik begrijp dat als ik een ander geloof had of geen geloof, ik niet had kunnen reageren, maar ik heb geen ander geloof. In principe delen wij hetzelfde geloof, alleen de kerk is anders. Ik ben ook bereid om mij aan te passen en mij te houden aan bepaalde voorschriften en regels. Al met al vind ik het een moeilijk kwestie, heeft het zin om te reageren op die vacatures?

Antwoord

Uit jouw vraag komt de gebrokenheid van ons bestaan naar voren. Wat zouden we als christenen meer een eenheid moeten zijn. Wat is het belangrijk om daar met z’n allen om te blijven bidden, te meer als je die gebrokenheid ervaart bij het solliciteren.

We hebben in Nederland de mogelijkheid om identiteitsgebonden instellingen op te richten, zoals o.a. scholen, verzorgingstehuizen, woonvoorzieningen voor o.a. gehandicapten. Daar mogen we zuinig op zijn. Waarom, omdat deze organisaties met het verlenen van hun diensten en de daaraan gebonden identiteit in het verlengde staan van degenen die hun diensten afnemen. Denk bijvoorbeeld aan de kinderen op school. Het bekende drieluik. Gezin, kerk en school. Om deze identiteit te kunnen waarborgen, is het voor deze instellingen  belangrijk om hun wervingsbeleid daarbij aan te laten sluiten. Daarbij zullen deze organisaties dan diegenen aannemen die het dichtst staan bij de in hun grondslag opgenomen identiteit.

Nogmaals, ik begrijp je vraag en de pijn daaromtrent. Organisaties die vanuit hun identiteit functioneren en dit hebben vastgelegd in hun statuten, mogen nieuwe werknemers selecteren op basis van het kerkgenootschap waarbij deze zijn aangesloten. Voordat je solliciteert, raad ik je aan om even te bellen met de contactpersoon en te vragen of het zin heeft of je solliciteert. Dit kan teleurstellingen voorkomen. In sommige organisaties zul je worden afgewezen, bij andere organisaties kun je wellicht wel terecht.

Met vriendelijke groet,
Jannie van der Mark,
Juridisch medewerker individuele belangenbehartiging

Lees meer artikelen over:

RMUwerkloosheid
1 reactie
Unionist
Ik heb deze ervaring ook wel opgedaan. Sterker nog: mijn kerkverband was wel acceptabel, maar op grond van mijn activiteiten in gemeente X (stond in mijn cv) werd ik te licht bevonden.
Overigens is het de vraag of je dan wel in zo'n organisatie past. Als men zulke eisen stelt, bepaalt dat ook wel de sfeer op de werkvloer. Soms moet je ergens gewoon niet willen werken.