Bijbellezen na het eten

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Wat is het belang van Bijbellezen na het eten? Kunt u dit bijbels onderbouwen?

Antwoord

Beste vrager,

Een heel praktische vraag. Ik ben bang dat het bijbellezen steeds minder wordt in de gezinnen en in het persoonlijke leven. Als ergens de afval mee begint , dan is het wel door het in onbruik raken van  geregeld bijbellezen en daarmee gelijk opgaande de vermindering van de gebeden. Het was goed gebruik  dat in de gezinnen bij elke maaltijd uit de Bijbel gelezen werd en de HEERE werd aangeroepen.
Door de veranderingen in de maatschappij m.b.t. de werktijden is het ritme van bijbellezen minder geworden.

Is dat onbijbels vraag je? Jazeker, daarbij denk ik vooral aan Deut.6:6-12. Daar wordt het volk Israël geboden en vooral de ouders, dat zij de woorden van de HEERE zullen inscherpen bij hun kinderen. En dat dienden zij te doen op vaste momenten. In huis en bij het weggaan, bij het slapen gaan en opstaan. Steeds weer bij al deze momenten moest men het Woord van God laten spreken. Vertaald naar onze tijd: als je naar bed gaat en als je opstaat, dien je de HEERE  te laten spreken. Ook als je naar school of naar je werk gaat, ga niet zonder dat je de HEERE hebt laten spreken, zodat de woorden  van de Heere in je hart zijn. Het is de bedoeling dat we als een Henoch wandelen met God.

Er staat vervolgens aan het einde van het  11e vers en aan het begin van het 12e vers : (als) gij gegeten hebt en verzadigd bent, zo wacht u dat u de HEERE niet vergeet. We hebben in het eten en drinken weer veel van hem ontvangen; je zou kunnen zeggen: dat is  brood voor "de maag", maar dan dienen we de HEERE ook tot ons te laten spreken door het brood voor "het hart" te ontvangen. De HEERE zorgt voor lichaam en ziel. Zo is het een bijbelse gewoonte om dit te doen.

Je vraagt naar het belang van het Bijbellezen na het eten. Ik heb dit al aangetoond in het voorgaande: de HEERE tot ons laten spreken nadat Hij ons met gulle hand is tegemoet gekomen. Stel je voor dat je een cadeau krijgt en je geeft de gever geen gelegenheid om iets tot je te zeggen. Dat zou zeer onbeleefd zijn. Hoeveel te meer als het  gaat om de HEERE. Daarbij vind ik het ook een prachtig getuigenis van ons geloof in God. Vooral als er gasten zijn die helemaal niet geloven. We kunnen dan ook uitleggen waarom we dit doen. We nemen dan niet het moeilijkste gedeelte uit de Bijbel maar zoeken een gedeelte wat begrijpelijk is voor de gasten. Ik hoop dat je vraag voldoende is beantwoord en dat je zelf het spreken van God belangrijker vindt dan de geschenken van God (in eten, enz).

Ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

bijbellezen