Hoorder van het Evangelie

J.W.N. van Dooijeweert / Geen reacties

Vraag

Wat is de definitie van een 'hoorder van het Evangelie?' Ik hoor vaak mensen zeggen dat de genade geldt voor 'hoorders van het Evangelie.' Ik las een uitleg dat de Ger. Gem. stelt dat de genade geldt voor de hoorders van het Evangelie en dat de GGiN stelt dat het aanbod van genade enkel geldt voor de uitverkorenen. Wat is dan het verschil tussen een uitverkorene en een hoorder van het Evangelie?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is goed dat je belangstelling hebt voor een beetje theologie en dogmatiek, maar je moet wel oppassen dat je niet gaat verzanden en stranden in allerlei stellingen.

Je eerste vraag: Wat is de definitie van een “hoorder van het Evangelie.” Heel simpel: het is die man, die vrouw, die jongen of dat meisje dat de boodschap van het Evangelie hoort. Gewoon met de oren. Gewoon in de kerk of als er gelezen wordt in de Bijbel, of als jezelf leest. Je hoort dan het Evangelie.

Mag ik alsjeblieft verschil maken tussen: “de genade geldt voor de hoorders” en “de genade wordt gepredikt, aangeboden aan de hoorders”? Daar is namelijk nog een heel verschil tussen. Het wordt je aangeboden in de prediking. Of: “Als je het hoort is het voor jou.” Je mag ook nog denken aan: Het wordt je aangewezen, het is beschikbaar... ook voor jou.

Je tweede vraag heeft een wat andere lading. “Ik las een uitleg dat de Ger. Gem. stelt dat de genade geldt voor de hoorders van het Evangelie en dat de GGiN stelt dat het aanbod van genade enkel geldt voor de uitverkorenen.”

Inderdaad is er in 1953 veel met dit verschil geschermd. Ik zou er dan van willen maken zoals het in detail genoemd werd: “Het algemeen, onvoorwaardelijk aanbod van genade komt tot alle hoorders.” Niet alleen tot de uitverkorenen. Helaas blijft het voor verschillende predikanten moeilijk om dit in de prediking helder tot uiting te brengen. De stelling dat het Evangelie alleen gepredikt wordt aan de uitverkorenen is beslist onjuist. Ik ben bang dat er op dit punt heel veel gestreden wordt zonder dat men helder voor ogen heeft hoe het in elkaar steekt. En dat is heel erg omdat dan “elkaar aanvallen en beschuldigen over een leerstuk” aangezien wordt voor “strijden voor de waarheid.” En dat is heel triest en onvruchtbaar.

Misschien is het wel aardig voor je om eens rond te neuzen op deze website.

Gods zegen toegewenst,
Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

J.W.N. van Dooijeweert

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Waddinxveen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden: