Moeite met lezen van lijdensevangelie

Ds. H.H. Klomp / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag waar ik me erg voor schaam. Ik durf en kan het lijden en sterven van de Heere Jezus niet lezen. Vroeger als kind vond ik het al heel moeilijk om naar deze Bijbelverhalen te luisteren. Toen ik ouder werd, sloeg ik het altijd over. Met Goede Vrijdag ging ik niet naar de kerk, omdat er dan over deze gedeelten gepreekt werd. Ondertussen heb ik kleine kinderen en ervaar ik een blokkade als ik deze gedeelten uit de Kinderbijbel voor moet lezen. Mijn oudste is nu vier jaar en tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik dit gedeelte nog altijd niet aan hem heb voorgelezen en het dus nog steeds altijd oversla. Ik sla dicht en ervaar een blokkade die ik niet kan verklaren. Het is geen bevlieging maar een probleem. Ik weet niet wat ik er aan moet doen en durf het al helemaal niet aan iemand te vertellen. Ik heb geprobeerd mezelf er toe te zetten deze gedeelten te lezen maar het loopt steeds op niets uit. Ik weet ook echt niet waar het door komt. Ik begin bij het begin van een evangelie en als ik bij het lijden en sterven van de Heere Jezus kom blijft mijn Bijbel dicht of ga ik verder met een ander gedeelte. Kunt u mij helpen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

U komt met een wezenlijke vraag. Waar het om gaat is toch het heilgeheim van zalig worden voor alle gelovigen. En dat kan niet om het bloed van de Heere Jezus Zijn offer heen. Ik weet niet wat de diepste oorzaak is dat u die passages niet durft (voor) te lezen. Maar ik wil dat uiteraard respecteren. Tegelijk u proberen van advies te dienen.

Ik kan mij voorstellen dat u de gedeelten over het lijden van de Heere Jezus uit de (kinder)bijbel niet in alle ernstigheid aan de kinderen voorleest. Je kunt dat als ze klein zijn ook wat milder doen. Maar het kan uiteindelijk niet om dat offer van de Heere Jezus heen om de volle boodschap van de Bijbel tot Gods recht te laten komen. U zou u zelf kunnen oefenen om díe gedeelten uit de Bijbel te gebruiken die niet zo expliciet over Jezus’ kruisdood spreken. En toch heel wezenlijk zijn.  Zoals b.v. Jesaja 53:3-9;  Johannes 1: 29-34; Handelingen 2:29-36 en  Handelingen 8:29-37; Romeinen 5:7-11; 1 Cor. 1:26-31; 2 Cor. 5:14-21; Galaten 6:14-18; Filippenzen 2:5-11; Titus 3:4-8; Hebreeën 5:5-10; 1 Petrus 1:3-9  en 1 Johannes 4:7-16. Het kan best zijn dat u dit ook (te) moeilijk vindt. Maar u mag bidden om de Heilige Geest Die het lijden en volbrachte werk van de Heere aan uw hart wil toepassen. En dat doet Hij zo teer en echt en overtuigend dat u de angst en schaamte gaat verliezen en liefde en overtuiging krijgt, ook voor die centrale boodschap van het Evangelie. Hopelijk geeft de Heere dit zo aan u, zodat u ook uw kinderen het lijdensevangelie eenvoudig kunt overbrengen.

Ik wens u de zegen van de Heere toe, persoonlijk en in het gezin.

Groet, ds. H. H. Klomp

Ds. H.H. Klomp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Met emeritaat sinds januari 2017.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

bijbellezenPasen