Ergeren aan man

C. M. Chr. Rots - de Weger / 5 reacties

Vraag

Ik ben nog niet zo lang getrouwd en irriteer me steeds aan mijn man. Ik vind hem arrogant en eigenwijs. Hij kraakt mijn familie af en ook al weet ik ergens dat hij misschien gelijk heeft, ik vind het vreselijk als hij dat doet. Dat laatste heb ik al meerdere malen gezegd maar het lijkt soms wel alsof hij het leuk vindt mij te kwetsen. Ik ben nooit een prater geweest, dus dit met hem bespreken, zal niet lukken. Ik ontloop hem en ben opgelucht als hij niet thuis is. Dit hoort niet zo te zijn, maar ik weet niet hoe ik het moet veranderen. Of ik weet het wel, maar kan het niet. Eigenlijk weet ik niet eens of ik ooit wel van hem heb gehouden. Kan ik ooit van hem houden zoals het hoort? Zelf denk ik dat het kan als hij de Heere zal gaan liefhebben. Dan zal zijn karakter ook wel veranderen toch? Als ik daarvoor bid, lijkt het niet te helpen. Wat kan ik doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste mevrouw,

Mag ik met de deur in huis vallen? Waarom bent u met deze man getrouwd? Hij zal toch ooit wel ‘lief’ geweest zijn? Op wie en op wát van hem bent u destijds verliefd op geworden?

U wilt hem verànderen. Zó, dat hij in uw straatje past. Maar dat gaat niet lukken, neem dat maar van mij aan. Niet zomaar tenminste.

Wil hij mee naar een relatietherapeut om eens goed door te praten wat u beiden ‘dwars zit’? Zo niet, ga dan voor uzelf zaken op een rij zetten door een coach te zoeken met wie u rustig kunt praten over uw leven en uw verwachtingen van het leven. “De Heere liefhebben” is daarbij cruciaal in gesprek, maar geen voorwaarde voor verandering binnen uw huwelijk!

Sterkte gewenst en ten allen tijde mag u mij schrijven via Refoweb.

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

ergernis
5 reacties
3parels
Weet je wat ik zo erg vind, vragenstelster? Dat je niet eens weet of je ooit van hem hebt gehouden? Wat was de reden om te trouwen dan? Om maar onder de pannen te zijn?
Dan zit je je hele leven wel vast aan iemand die niet voldoet aan je verwachtingen. Of je hem kunt veranderen? Nee, verander zelf maar. Wees maar tevreden met de keuze die je gemaakt hebt. Je koos hem, eer hem!
mortlach
Sowieso lijkt het me bijzonder verstandig dit probleem hoe dan ook op te lossen voordat je aan kinderen begint.
mortlach
@redactie: het is trouwens "ergeren aan man" of "mijn man irriteert me". Je kunt je niet ergens AAN irriteren.
refoweb
Dank, aangepast! :-)
arendine
In het begin doet men er alles aan om de ander te veroveren. Tijdens de verkeringstijd doet men er alles aan om de ander te houden. Tijdens het huwelijk denken sommigen dat ze er niets meer voor hoeven te doen, het ja-woord is gezegd, de verbintenis is gesloten, de buit is binnen.

Heeft de echtgenoot van de vraagstelster zijn gedrag veranderd in de loop van de relatie of zijn er andere factoren waardoor beide echtgenoten minder close met elkaar zijn geworden? Spelen er dingen tussen de familie van vraagstelster en haar echtgenoot die tussen hun in staan?

Het belangrijkste is dat de cyclus van kwetsende opmerkingen en het niet durven aankaarten/ontlopen van het probleem doorbroken wordt. Een splinter die niet wordt verwijderd, wordt een zwerende wond. Maar zonder een beetje pijn krijg je de splinter er ook niet uit.