Een gezalfde des Heeren

Ds. H.J. Stoutjesdijk / Geen reacties

Vraag

Wanneer is iemand een gezalfde des Heeren?

Antwoord

In het Oude Testament werden koningen met heilige zalfolie gezalfd als teken van bekwaammaking voor hun ambt. Het was het symbool van de Heilige Geest. Waarschijnlijk gebeurde dat ook bij priesters en profeten, al is dat niet zeker en al gebeurde dat lang niet bij iedereen. Denk bijvoorbeeld maar aan Samuël.

Al is iemand, een koning bijvoorbeeld, met heilige zalfolie gezalfd en zo een gezalfde of messias, dan betekent dat nog niet dat hij daarmee ook een kind van God is. Denk maar aan Saul! Saul is door Samuël gezalfd met zalfolie uit een kruik. Zijn koninkrijk was breekbaar, net als de kruik.

David daarentegen is door Samuël gezalfd met zalfolie uit een hoorn. Zijn koninkrijk is eeuwig, net als een hoorn onbreekbaar is. Overigens heeft David Saul ondanks al zijn misdaden met respect en eerbied behandeld, omdat hij een gezalfde des HEEREN was. Op zijn vlucht had hij hem verscheidene malen kunnen doden maar hij deed het niet, omdat hij de gezalfde des HEEREN niet wilde aanraken!

Christus is de Gezalfde des HEEREN. De Messias. Want Hij is niet gezalfd met het symbool van de zalving, de heilige zalfolie. Hij is gezalfd met de Heilige Geest zonder mate (Jesaja 61).

En eigenlijk is ook elke ware christen een gezalfde des HEEREN (zondag 12 van de Heidelbergse Catechismus); ieder die de zalving van Christus deelachtig is.'

Naar ik hoop heb je wat aan dit antwoord.

Hartelijke groet,

Ds. H. J. Stoutjesdijk