Spijt van seks voor huwelijk

Ds. P.D.J. Buijs / 2 reacties

Vraag

Ik ben 17 jaar en Christelijk Gereformeerd. Ik heb seks voor het huwelijk gehad en ik heb daar ontzettend veel spijt van. Wat kan ik doen en wat zijn de gevolgen? Ik ben echt ontzettend bang dat ik uit de kerk gezet word ofzo.

Antwoord

Beste lezer(es),

Ik ben blij dat je geen vrede hebt met wat er gebeurd is. Dat is, denk ik, een teken dat je geweten spreekt. Weet je wie daarvoor zorgt? De Heere. En wat is nu het bijzondere? Bij die Heere mag je terecht komen om je zonde te belijden. Dat is het eerste wat je moet doen. Lees Psalm 32 en Psalm 51 maar eens, beide door David gedicht (Ps. 32, waarschijnlijk, Ps. 51 zeker) na zijn zonde met Bathséba - dus ook een zonde op seksueel gebied. Let maar eens op wat voor hem het belangrijkste was: “Tegen U, U alleen heb ik gezondigd.” Wat zou het een geschenk van de Heilige Geest zijn als je tot die belijdenis mag komen. Dan mag je ook zeker weten -lees er Psalm 32 maar op na- dat de Heere je vergeeft. Alleen om het volbrachte werk van Christus!

Het tweede: spreek er met je predikant of wijkouderling over. Het kan zo geweldig opluchten als je het ook met een vertrouwd iemand kunt bespreken en je samen kunt bidden. Ambtsdragers zijn er nooit op uit om je uit de kerk te zetten, maar om je juist bij de kerk en bij de Heere van de kerk te brengen en te bewaren!

Als derde: ik neem aan dat, als je er oprecht berouw van hebt, je de zonde ook zult nalaten. Spreek er ook over met degene met wie je het seksuele contact gehad hebt. Erken het als schuld, ook tegenover hem/haar. En wijs ook hem/haar de weg die ik boven getekend heb.

Ten slotte: laat je maar leiden door het woord van de Spreukendichter: “Wie zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn; maar wie ze belijdt en nalaat, zal barmhartigheid verkrijgen” (Spreuken 28:13).

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk
2 reacties
Nochthans
Beste 17 jarige,

God is er op uit om alles te vergeven, ga niet naar mensen maar breng het bij Hem.
Hij staat te wachten om het te kunnen vergeven maar Hij wil dat jij komt, dat jij je bekeert. Als je bij Hem om vergeving vraagt met een oprecht hart en jou leven in Zijn handen legt opdat het niet weer gebeurt en vraagt of Hij zich over jou wil ontfermen, als dat jou verlangen is zal Hij het zeker doen en gaan er wonderen gebeuren.

Veel zegen.
MavBa
We mogen onze zonden belijden. Wat gebeurt er als je een zonde belijdt aan een ander mens? Dan schijnt Gods licht erop. Wat ik merk, is dat het me oplucht. Ik voel echt dat het gras wordt weggemaaid voor de voeten van satan. De zonde is weg uit de duisternis. Het is allemaal al vergeven, voor God is het geen issue. Voor ons en de boze echter wel!! Wanneer wij zelf onze zonden bedekken, stellen we de boze in staat om ons een schuldgevoel aan te praten, of we gaan verder want: het maakt toch niet meer uit.

Alleen als we ons op Gods weg bevinden, zijn we werkelijk veilig en beschermd. Alleen daar kan Hij werkelijk goed voor ons zorgen. Stiekeme dingen, maken dat je vatbaar bent voor 'zieke ideeën en invloeden'.

Wat goed, 17-jarige, dat je dit ter sprake hebt gebracht. Ben je opgelucht? Ga altijd terug naar het Woord en naar de mensen (zoals hier) die je naar het Woord verwijzen en accepteer dat je vergeven bent, want dat is nog een kunst op zich :)