Teruggeleid worden in het paradijs

Ds. W. Pieters / 6 reacties

Vraag

Er wordt vaak gezegd dat we teruggeleid moet worden in het paradijs: we moeten inleven dat wij ook dezelfde keus als Adam gemaakt zouden hebben.Toch vraag ik me af of je dat wel zo kunt stellen. Adam had toen een vrije wil en die zouden wij dus ook gehad hebben; dan kun je toch niet zeker weten of wij ook van die boom zouden gegeten hebben? Overigens belijd ik van harte dat we nu geen vrije wil meer hebben en dat onze natuur helemaal verdorven is!

Antwoord

De uitdrukking "teruggeleid worden naar het paradijs" vinden wij niet in de Bijbel. In Gods Woord wordt bijna nooit terugverwezen naar het droevige gebeuren dat in Genesis 3 staat beschreven. Wanneer iemand die uitdrukking gebruikt, zal hij het wel goed bedoelen, maar het is van groot belang dat hij zijn bedoeling ermee ook uitlegt. Ik gebruik de uitdrukking niet.

De vraagsteller belijdt verder dat wij geen vrije wil meer hebben en dat onze natuur helemaal verdorven is. Het laatste lezen we in de Heidelbergse Catechismus en is op Gods Woord gegrond. Maar dat we geen vrije wil hebben, is nog de vraag. We kiezen namelijk honderden keren per dag vrijwillig. Alleen, we kiezen niet zó dat het God behaagt: we kiezen voor onszelf, de gehoorzaamheid aan satan en de weg van de zonde. Maar wel met een vrije wil!

Ds. W. Pieters

Tags in dit artikel:

Adamparadijszondeval
6 reacties
1a2b3c
Als we geen vrije wil zouden hebben hoe zou er dan tegen de ongelovigen gezegd kunnen worden: gaat weg van Mij, gij hebt niet gewild!
Liesel
Omdat we in het paradijs de verkeerde kant al gekozen hebben. Toen hebben we al niet gewild.
1a2b3c
Sorry hoor, maar daar gaat het echt niet over als ongelovigen te horen krijgen: gij hebt niet gewild.
Dan gaat het over het verwerpen van Jezus.
plderoos
klopt! En dit staat er ook: "Handelingen 13:48 Als nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich, en prezen het Woord des Heeren; en er geloofden zovelen, als er geordineerd waren tot het eeuwige leven". En dus geloof ik dat ook.
Wiepie
"alleen, we kiezen niet zó dat het God behaagt"

Dat we geneigd zijn het kwade te kiezen doordat onze zondige natuur zo in ons verankerd zit is absoluut waar, maar dat we enkel geneigd zijn hetgeen te kiezen wat God niet behaagt lijkt mij niet te kloppen. Om maar 1 van de vele voorbeelden te kiezen: "Kiest heden wie gij dienen zult!" Is dit dan zomaar een loze oproep omdat we toch niet kunnen kiezen?
Ik las laatst een zin die de ernst van het ontkennen van de vrije wil perfect verwoord: "Zonder vrije wil is iemand een dode die de wereld al heeft verlaten en op een plaats is waar geen proces van bekering naar God is." Volgens mij is het ontkennen van de vrije wil/het niet anders te kunnen kiezen dan het kwade DE grote oorzaak binnen de Ger. gezindte dan men nooit echte geloofszekerheid heeft...
1a2b3c
-Er wordt vaak gezegd dat we teruggeleid moet worden in het paradijs: we moeten inleven dat wij ook dezelfde keus als Adam gemaakt zouden hebben...

Er wordt in dat verband ook vaak gezegd dat wij in Adam gezondigd hebben, terwijl het eerder andersom is: Adam zondigt in ons omdat wij zijn zondige natuur hebben geërfd en hij verantwoordelijk was voor zijn nageslacht.
Uiteraard zijn we zelf verantwoordelijk voor onze eigen zonden.