Niet-christelijke vriendjes

ds. R.W. Mulder / Geen reacties

Vraag

Ik ben moeder van een dochter van achttien jaar. Sinds zij na vier jaar mentaal weer prettiger in haar vel is gaan zitten, heeft zij al snel op haar nieuwe school en haar nieuwe werkplek veel leuke contacten gekregen. Ook de jongens dienen zich nu aan. Mijn man en ik hopen dat zij een jongen zal treffen met wie zij veel raakvlakken heeft en waarmee zij ook het geloof kan delen. Nu twee vragen hierover.

Onze dochter heeft een maand iets gehad met een collega. Zij hebben toen ook gemeenschap gehad. Toen die jongen niet verder wilde omdat hij toch niet echt wat voor haar bleek te voelen, heeft ze uiteraard liefdesverdriet gehad. Uiteindelijk is zij daar nu overheen en is ze in contact gekomen met een andere collega. Zij hebben via veel gesprekken elkaar beter leren kennen en zijn met een groepje collega’s uit geweest. Toen zijn zij verliefd op elkaar geworden en nu hebben zij verkering. Deze jongen en mijn dochter haar ex-vriendje kennen elkaar van het werk. Mijn dochter vroeg mij of ze het haar nieuwe vriendje hoort te vertellen dat zij ook iets heeft gehad met haar andere collega. Ik wist niet wat te antwoorden... Als ze het vertelt en daarbij ook dat zij gemeenschap met elkaar hebben gehad, lijkt het me een heel vreemde confrontatie voor haar vriendje. Haar ex wil niet dat collega’s er van weten overigens. Dit hebben ze destijds zo afgesproken in verband met geroddel. Haar vriendje is ook best onzeker en heeft bindingsangst. Misschien versterkt dit zijn onzekerheid wel. Wat kan ik haar het beste aanraden?

Tweede vraag: Haar nieuwe vriend is geen christen (haar ex ook niet) en houdt van horrorfilms, Halloween e.d. en draagt soms kleding met een ‘death-tekst’. Hij is goed voor haar, zorgzaam en oprecht gek op haar, wil ook niet gelijk het bed in met haar, maar wil alles rustig aan doen. Maar dat hij zo van die enge dingen houdt vind ik erg in contrast staan met onze dochter die christen is. Ik ben bang dat ze door hem ook naar horror gaat kijken en al die dingen normaal gaat vinden. Hoe moet ik hiermee omgaan? Vriendelijke groet van een moeder die nog onwennig is in deze nieuwe fase van het ouderschap.

Antwoord

Beste moeder,

Omdat geloofszaken van het allergrootste belang zijn ben ik het van harte met u eens dat u graag ziet dat u dochter een jongen zal treffen waarmee ze geloofszaken kan delen. Ik kan mij voorstellen dat u daarom op dit moment zich afvraagt hoe u moet omgaan met de relatie van uw dochter. Het is op dit moment immers zo anders dan gewenst.

Dat de nieuwe vriend op seksueel gebied grenzen stelt, is in hem te prijzen. Er zijn helaas veel kerkelijke jongeren die deze grenzen met een gerust hart passeren en die later er achter zullen komen hoe schadelijk dit is. Eigenlijk heeft u dochter dit ook al ervaren. Ze loopt rond met een geheim dat ze vanwege verschillende redenen liever niet met haar nieuwe vriend wil delen. Wat is dat zwaar en wat zijn de gevolgen van eerder gedane zonde merkbaar negatief aanwezig. Ik raad u aan om u dochter te adviseren alles eerlijk te vertellen. Als ze dit niet kan doen, is er geen basis voor een relatie. Hij kan beter nu weglopen dan dat dit later gebeurt. Eerlijkheid en openheid zijn onmisbaar voor een goede relatie. Voordat ze dit vertelt, moet ze echter eerst praten over het geloof. Als hij op dat punt dezelfde blijft, zijn de gevolgen voor hem persoonlijk, maar ook voor de relatie zeer negatief. Uw dochter kan met de huidige levenswijze van haar vriend nooit echt gelukkig worden. Ik weet zeker dat dit een (geestelijk) drama gaat worden. Laat ze samen naar de dominee gaan of naar een andere ambtsdrager die ze vertrouwt.

Onlangs sprak ik zelf een jong stel waarvan de jongen niet kerkelijk is opgevoed. Ze gaan nu samen naar de kerk en gaan ook de catechisatie bezoeken. Ik hoop en bid dat de jongen zo ingewonnen mag worden voor het christelijk geloof. Ik adviseer uw dochter om dus als eerste te vragen of haar vriend mee wil naar de kerk en bijvoorbeeld samen Bijbelstudie wil gaan doen. Als hij dat niet wil, is er geen basis voor een christelijke relatie. Vroeg of laat gaat dit zich wreken, daarvan ken ik de nodige voorbeelden. Alleen als het christelijke geloof waarde krijgt voor de vriend van uw dochter zal hij ook met de genoemde zonden kunnen breken.

Wat mij betreft eerst basis zoeken om samen de middelen van Gods genade te gebruiken en direct daarna in openheid spreken over wat er gebeurd is in de vorige relatie. Dan kan de nieuwe vriend direct zien dat uw dochter geen haar beter is dan hij. Ze hebben beide Gods genade even hard nodig en wat is het een wonder dat de Bijbel laat zien dat deze genade er was voor David en ook te ontvangen is door uw dochter en haar vriend.

Met een hartelijke groet,
Ds. R. W. Mulder

Lees meer artikelen over:

relatie met niet-gelovige