Illuminatie

prof. dr. M.J. Paul / 1 reactie

Vraag

Graag zou ik een vraag willen stellen aan prof. dr. M. J. Paul. In clipjes popmuziek wordt er veel verwezen naar illuminatie. Zoals Dark Horse van Katy Perry. Een website die hier veel aandacht aan besteedt is illuminatiwatcher.com. Hoe serieus moet ik de verwijzingen naar illuminatie nemen? Bijvoorbeeld het oog van Horus, 666 handje, verwijzingen naar de Kabbala (o.a. boom des levens), piramide, etc. Is dit occulte muziek? Kan het luisteren hiernaar occulte belasting veroorzaken? Veel muziek uit de top 40 bevat deze verwijzingen. Zelfs Justin Bieber die zegt christen te zijn heeft in That power verwijzingen naar illuminatie. Graag zou ik uw mening hierover horen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je stelt een vraag die moeilijk te beantwoorden is. Allerlei historische zaken, suggesties en subjectieve interpretaties lopen door elkaar bij wat verteld wordt over de illuminatie. De illuminatie zouden een geheim genootschap zijn dat achter de schermen de wereld bestuurt, om te komen tot een nieuwe wereldorde. Al kan dat niet bewezen worden, het is wel spannend om iets dergelijks aan te nemen.

Adam Weishaupt heeft in 1776 de Orde van de Illuminaten opgericht, bedoeld om de grote macht van de staat en van de Rooms-Katholieke Kerk te beteugelen. Deze orde heeft niet lang bestaan, maar aan het eind van de 19e eeuw heeft Leopold Engel de orde nieuw leven ingeblazen. En er zijn ook andere geheime organisaties als opvolgers gekomen. Omdat er geheimhoudingsplicht was voor de leden, is er altijd een waas van geheimzinnigheid geweest rond dergelijke organisaties. Kort voor 1800 verscheen het eerste boek met een complottheorie over de Orde van de Illuminaten. Daarna zijn er veel meer publicaties verschenen over geheime groepen die zouden streven naar de wereldmacht. Ook de Joden werden beschuldigd en zo is ook de beruchte publicatie “De protocollen van de wijzen van Zion” ontstaan, een geschrift dat door de propaganda in de kringen van de Nazi’s veel kwaad heeft aangericht. Het is een vervalsing die in antisemitische kringen nog steeds geciteerd wordt.

De symbolen die gebruikt zouden worden door de illuminatie (piramide, alziend oog, enz.) kunnen ook een andere betekenis hebben. Voor een deel worden ze ook gebruikt in de kringen van de vrijmetselarij. Op een Amerikaans dollarbiljet zijn zulke symbolen zichtbaar en in de vorm van het gebouw van het Pentagon valt ook heel wat te ontdekken.

Juist omdat er niets te bewijzen valt, maar allerlei vermoedens gedaan worden, doen de wildste verhalen de ronde. Soms is er een verbinding met satanische symbolen, zoals 666. Ook zijn er nogal wat musici die bewust de genoemde symbolen gebruiken. Het levert in ieder geval veel aandacht, suggesties en discussies op internet op. Het lijkt mij vooral een marketingstrategie: hoe meer discussie, des te meer aandacht. Het is uiteraard mogelijk dat enkele musici waarde hechten aan de veronderstelde betekenis, maar dat hoeft lang niet bij iedereen het geval te zijn.

De genoemde website “illuminatiwatcher” is mij echt te sensationeel en is onzorgvuldig in de analyse van achtergronden. Maar af en toe zal er ook wel een terechte waarschuwing tussen zitten. Bij twijfel over een musicus is het goed achtergronden na te gaan (persoonlijke levensstijl en de inhoud van de teksten). Alleen het gebruik van enkele symbolen is te weinig om een gefundeerd oordeel te kunnen geven.

Prof. dr. M. J. Paul

Tags in dit artikel:

illuminati
1 reactie
Janno
Hallo prof. dr. M.J. Paul,

U spreekt over 'geen' bewijzen en alleen maar 'vermoedens'. Daar ben ik het niet mee eens. Op de volgende urls kunt u zien wat ik bedoel.

https://www.washingtonpost.com/blogs/blogpost/post/bohemian-grove-where-the-rich-and-powerful-go-to-misbehave/2011/06/15/AGPV1sVH_blog.html

http://www.franklinterhorst.nl/Bohemian%20Grove.htm

Ik ben erg benieuwd naar uw reactie hierop en of het de bedoeling is om deze kwade overheden en machten te openbaren door erover te vertellen of het helemaal links te laten liggen.

Vriendelijke groet,
Janno