Schuldbelijdenis doen in andere kerk

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Ik heb gezondigd tegen het zevende gebod en heb daar ook last van. Ik ben dooplid van een Oud. Ger. Gem. in Ned. Mag ik schuldbelijdenis doen in een andere Oud. Ger. Gem. in Ned., waar je geen lid bent maar je wel meer thuis voelt? (Het gaat om schuldbelijdenis tegenover de kerkenraad, niet openbaar.)

Antwoord

Wanneer u een bekend gezicht bent in een naburige gemeente van eigen kerkverband dan is het mogelijk om, met toestemming van de betreffende kerkenraad, met uw doopbewijs over te gaan om daar dooplid te worden. Wanneer u dooplid bent in gemeente A kunt u geen schuldbelijdenis doen in gemeente B, ook al is het binnen eigen kerkverband.

De oplossing? U dient een gesprek aan te gaan met de betreffende kerkenraad en bovenstaande vraag aan hen voor te leggen. Zij zullen u dan echt niet in de steek laten, maar gezamenlijk trachten naar een oplossing te zoeken. En al zoekende wordt die dan wel gevonden. U hebt immers de medewerking van beide kerkenraden nodig. Ik begrijp dat het een moeilijke stap en weg is, maar bij een oprechte schuldbelijdenis zal de Heere met u zijn. Dan maakt het niet uit welke ambtsdragers met u rondom de tafel zitten. Een beleefde schuld wordt dan ook een belijdende schuld voor God en de gemeente, in dit verband de kerkenraad.

De Heere moge met u zijn in deze netelige kwestie, in Zijn Zoon, de Heere Jezus Christus.

Met vriendelijke groeten en wees Gode bevolen,
Ds. J. D. Heikamp

Tags in dit artikel:

schuldbelijdenis