Op een Bijbeltekst gewezen

Ds. N. den Ouden / 6 reacties

Vraag

Ik loop erg rond met de vraag of de Heere je tijdens het bidden kan wijzen op bepaalde teksten in de Bijbel. Toen ik lag te worstelen in het gebed om Zijn genade kwam er zomaar opeens een tekst in mij op. In eerste instantie had ik niet in de gaten dat het om een Bijbeltekst ging en wist ik bij later nadenken niet eens waar het in de Bijbel stond. Toch heb ik het in de Bijbel gevonden en weggestopt omdat ik dacht dat het voor mij niet was. Een aantal weken geleden ben ik tijdens een doordeweekse dienst vier keer op deze tekst gewezen... en ik voelde in mijn hart dat het voor mij was. Is dit van de Heere, of kan het ook zo zijn dat de duivel mij hiermee bedriegt?

Antwoord

Ja, ik geloof vast dat de Heere spreekt door Zijn Woord en ook door teksten die Hij ons in gedachten brengt. Ik begrijp wel je vraag in deze dingen. De duivel kan ook met teksten komen aandragen (dat deed hij ook bij Christus). Ons hart kan een ‘troosttekst’ naar zich toehalen, terwijl het geen geloof en bekering kent en we kunnen met behulp van Bijbelteksten onszelf als het ware handhaven. Dan wordt de Bijbeltekst onze hoop, en niet Christus, in wie alle beloften alleen ja en amen zijn.

Ik las ergens heel mooi, dat we hieraan kunnen weten of een tekst “van de Heere is”. Als Zijn Geest ons iets geeft, dan:

-Raakt ons hart er op dat moment verootmoedigd onder. We kunnen niet begrijpen dat God zoiets geeft, aan mensen zoals wij zijn.

-Wordt de Heere Jezus ons dierbaarder. We krijgen Hem meer lief.

-Er komt een verlangen in ons hart om God te verheerlijken.

Als dit in je hart was, toen de tekst naar je toekwam, dan mag je zeker weten dat het van God is. Als de duivel ons een tekst geeft, of als we ons maar wat inbeelden, dan worden/blijven we hoogmoedig. Christus heeft weinig waarde voor ons hart, en we zijn slechts uit op eigen eer.

Hartelijke groet en zegen in alles,
Ds. N. den Ouden

6 reacties
huibertus
Merk op mijn ziel wat antwoord God u geeft
ooit heb ik het zelfde gehad, het antwoord kwam door het
gepredikte woord daar ben ik elke dag nog dankbaar voor
John61
Als zo'n geopenbaarde tekst je dichter bij de Heere brengt, kan het niet van de Duivel zijn. De Duivel wil ons alleen maar losweken van de Heere.
3parels
Zo werkt de Heere zeker. Hij kan een verlangen in je hart werken om je Bijbel te openen en Hem te bidden. In die stille tijd spreekt de Heere wel eens door teksten. Dan komt het zo speciaal naar jou toe. De Heere kan dit jaren later ook nog eens bevestigen aan je hart. Zo mocht psalm 42 en 43 voor mij in het bijzonder gaan spreken toen ik boos was op God omdat na een miskraam onze kinderwens nog niet was vervuld. Het was zo koud en kil van binnen, de Heere liet me echt even dobberen in mijn onrechtvaardige boosheid, aan de andere kant smachtte ik naar rust en naar Zijn geborgenheid maar was te boos om er om te vragen, ik kon t niet opbrengen. Toen heb ik mijn man gevraagd voor me te bidden en te lezen. Hij las wat aan de beurt was. Nou... alsof alle sluizen van zegen opengingen... Hij troostte zo! Toen psalm 42 uit was zei ik 'Lees toch verder!'. Psalm 43. Toen kwam ik erachter dat deze psalmen bij elkaar horen. Een maand later hield ik een positieve zwangerschapstest in mijn handen. Ik was zo blij en zo beschaamd. Maar wat is Hij een heerlijk God.
Jaren later mochten deze psalmen nog eens spreken tijdens een preek. Ik had die bevestiging toen zo nodig.

Dit is de weg van de Heere en die is zo zoet, zo heerlijk! Bewaar die momenten en teksten als schatten, want ze vergaan niet. Wie het van Hem verwacht, zal zeker ook antwoord krijgen door Zijn eigen Woord.
markusa
Mooi! We verwachten zo vaak grootse dingen, dromen en openbaringen maar meestal gaat de bekering geleidelijk. Calvijn zegt: God werkt eerst de interesse. En als je dan als een rechteloze zondaar voor Zijn genadetroon ligt kan Hij wel eens wat van zn Woord op laten lichten. Zacharia zegt: Veracht de dag der kleine dingen niet! En idd: Merk op mijn ziel...
VrouwkeZondernaam
:)
God wijst de Weg,
de duivel probeert je te laten verdwalen.
CrA
Je vraagt, of de Heere je tijdens het bidden kan wijzen op bepaalde teksten in de Bijbel. Ja, denk aan Daniel, terwijl hij nog bad kreeg hij antwoord(Dan. 9:20-22). De zaak waar hij om bad, sloot aan op het antwoord wat hij kreeg. Het paste precies bij elkaar. Je gelooft het antwoord. Dit geloof werkt wat uit op je, nl. de drie dingen die Ds noemt. Wat betreft het 2e punt: -"Wordt de Heere Jezus ons dierbaarder. We krijgen Hem meer lief." Het geloof reinigt het hart(Hand. 15:9) en het geloof werkt door de liefde(Gal. 5:6). Niet alleen met onze mond zeggen dat we Jezus liefhebben, maar we bewijzen het met onze daden. En dit is het grote verschil met als de duivel gebruikt maakt van de Bijbel. Kijk naar de verzoeking van Jezus. Hij komt nooit met het hele Woord, maar laat wat weg, verdraait het of voegt wat toe en dat met uiteindelijke doel om iemand in de zonde te laten vallen.