Samen boven op de slaapkamer

J.M. Strijbis / 1 reactie

Vraag

Mijn dochter van 14 heeft verkering. Is het verantwoord om ze samen boven op de slaapkamer te laten voor de computer?

Antwoord

Hallo vragensteller,

Je stelt een vraag waarop mijn antwoord heel kort kan zijn: nee. Maar laat ik daar ook een paar overwegingen aan koppelen. Die overwegingen zijn niet bedoeld om iedereen over een kam te scheren; anderzijds heeft elk mens hetzelfde verdorven bestaan.

1. Het strookt niet met de bede van de Heere Jezus “leid ons niet in verzoeking”.

2. Volwassenen mogen geheel verantwoordelijk gehouden worden voor hun daden, maar jongeren van 14 zitten daar nog tussenin. Ze zijn geen kind meer, maar ook nog niet volwassen. De rechtspraak houdt daar ook rekening mee.

3. Als ouder ben je en blijf je (mede)verantwoordelijk voor dingen die in je huis gebeuren.

4. De omgekeerde redeneermethode wil soms helpen: Stel nu dat het verkeerd zou gaan, wat zou je dan tegen jezelf willen zeggen?

5. Wat willen ze samen op de computer doen, wat ook niet alleen kan?

6. Mocht je dochter aanvoeren dat ze ook wel eens samen willen praten, dan is een wandeling daar een ideale gelegenheid voor.

7. Persoonlijk ben ik een tegenstander van een computer op de eigen kamer, zeker als ze 14 zijn en vaak nog geen eigen keuzes gemaakt hebben. Wij hebben een ruimte gecreëerd waar meerdere computers staan en waar dus zo iedereen op elk moment binnen kan lopen. Daar zitten ook onze 20-plussers op te werken.

Tenslotte wil ik je advies meegeven om meer vragen te stellen dan dingen (dwingend) voor te schrijven. Open vragen dwingen de ander om na te denken en brengen vaak meer reële zaken naar boven dan onze autoriteit oproepen. Open vragen voorkomen vaak het puberale gedrag om te willen schoppen. En schoppen moeten ze in de puberteit. Dat hoort bij hun ontwikkeling. Probeer ze dan tegen iets 'onbenulligs' te laten schoppen.

Hopelijk heb ik je zo iets verder kunnen helpen. Neem in ieder geval je eigen grenzen serieus. Sterkte er mee.

Groetjes,
J. M. Strijbis

Tags in dit artikel:

opvoeding
1 reactie
naam
Zet nóóit een computer boven maar beneden in de huiskamer of in de woonkeuken!!
Dan doet de vraag er ook niet meer toe.