Jezus nam toe in genade

Ds. A. Goedvree / 1 reactie

Vraag

Hoe kon Jezus toenemen in genade bij God als mens op aarde? Hij was toch volmaakt? (Lukas 2:52).

Antwoord

Beste vragensteller,

Een interessante vraag! Graag geef ik een paar dingen ter overweging. De Heere Jezus was en is inderdaad volmaakt. Dat betekent dat Zijn Persoon en Zijn eigenschappen volmaakt zijn - vanaf het begin. Tegelijk is Hij ook volkomen een mens. Een mens die moest groeien en daarin had Hij -vanuit het beginsel van Zijn volmaaktheid- Zijn eigen volmaakte groeiproces. Vanuit Zijn volmaaktheid groeide Hij als baby, peuter, kleuter, kind, puber, adolescent naar volwassene.

Dat groeiproces laat bij ons onvolmaakte mensen veel hiaten zien. We zondigen, we komen te kort voor God en de mensen, omdat we Gods goede geboden voor Hem en de naaste overtreden - ook als kind. Wij zijn zondaren -in beginsel onvolmaakt- en dat komt tot uiting in onze daden. En dat heeft als gevolg dat we voor God schuldig staan (meer en meer) en dat relaties met mensen (kunnen) ontsporen. Omdat Jezus volmaakt was, was ook Zijn groeiproces volmaakt. Hij heeft dit plaatsvervangend gedaan. Onze onvolmaaktheden (met schuld en met pijn) mogen wij leggen in Zijn volmaakte proces.

In dat volmaakte proces groeide Hij in genade bij God en de mensen. De Vader heeft een groeiend welbehagen gehad in het volmaakte leven van Zijn Zoon. De mensen hebben genoten van dit bijzondere Kind wat in Zijn groeiproces uiteindelijk alleen maar respect en verwondering kon afdwingen. Zijn daden en handelen, Zijn doen en laten, vanuit het volmaakte beginsel leverde een groeiende genade bij God en mensen.

Het fundament van Zijn persoon is de volmaaktheid, het gebouw van Zijn leven leverde groeiende genade op. Wij mogen ons onvolmaakte leven daarin leggen.

Met een hartelijke groet,
Ds. A. Goedvree

1 reactie
denkna
Nog een Bijbeltekst, waaruit (eerbiedig bedoeld) een leerproces van de Heere Jezus blijkt is Hebreeën 5 vers 8:

Hoewel Hij de Zoon was, nochtans gehoorzaamheid geleerd heeft, uit hetgeen Hij heeft geleden.

Ik heb in een preek dit eens horen uitleggen als de Heere Jezus in de hof, die bidt tot Zijn Vader. In de drie gebeden is een toenemende overgave aan het lijden op te merken: Uw wil geschieden.

Dit kunnen we als mens nooit helemaal begrijpen. Belangrijker is het dat we het leren bewonderen.